UK: Трансформація вищої освіти в Україні розгортається у площині
загальних для сучасного світу процесів глобалізації й посилення соціальної мобільності, за
наявності законодавчої ініціативи розвинених держав щодо сприяння реалізації високих
гуманістичних моральних стандартів. Оптимізація виконання спільних для цивілізованого
людства завдань із формування толерантної, духовно та культурно розвиненої особистості
потребує високоякісної науки й освіти, зміцнення комунікативно-інформаційних зв’язків.
Українська держава на законодавчому рівні чітко визначила вектор спрямованості
національної вищої школи до європейського освітнього простору. Результатом приєднання України 2005 року до Болонського процесу стало посилення взаємодії систем української та світової культури й освіти та усвідомлення необхідності впровадження у діяльність вищих навчальних закладів (ВНЗ) відповідних змін. Модернізація покликана сприяти поліпшенню якості вищої освіти, підвищенню загальної інформованості, професійної компетентності, конкурентоспроможності знань і вмінь наших випускників, а також забезпеченню їх затребуваності на вітчизняному, європейському та світовому ринках праці.
Однак лише перемога Революції гідності уможливила початок адекватних законодавчих змін. Першого липня 2014 року Верховна Рада України ухвалила новий Закон «Про вищу освіту» (№ 1556-VII, набув чинності 6 вересня 2014 року). Проект закону № 1187-2 був підготовлений робочою групою під головуванням ректора НТУУ «Київський політехнічний інститут» М. З. Згуровського. Розробник Закону так визначив мету реформи: «забезпечення інноваційного розвитку економіки і суспільства України на основі підготовки якісного, конкурентоспроможного людського капіталу, узгодження національної системи вищої освіти з європейською і світовою системами» [5]
EN: The law of Ukraine "On Higher Education" from July 1, 2014 determined the structure, content
and standards of higher education in Ukraine; principles of State Policy on Education; types of higher
education institutions and their legal status; management structure of higher education institutions;
foundations of scientific, technical and innovative activities of universities; financial and economic
relations between universities; rights and obligations of participants of the educational process; issues
of international cooperation in higher education.
The new law contains a number of innovations which provides: - Autonomy, academic freedom
and financial independence of universities; - Strengthening public control over the quality of training,
the establishment of the National Agency for Quality Assurance in Higher Education; - Fixation in law
the external independent evaluation of knowledge and skills of persons; - Unification of Ukrainian
higher education levels, degrees and academic status of scientific and teaching staff with appropriate
educational systems of European countries; - Establishing effective cooperation between higher
education and the labor market, involvement of employers into the educational process.
Consequently, higher education in Ukraine has received an updated legal framework that could
ensure the implementation of educational reforms aimed at innovative development of the Ukrainian
economy and society, strengthening the link between education, science, government and business,
improving the quality of training, their competitiveness in the labor market, deepening of European
integration and strengthening cultural cooperation of European nations.