UK: Постановка проблеми. Низький рівень виразності та індивідуалізації масової архітектури
другої половини ХХ століття пов’язанний з поширенням індустріальної технології та ще більшою мірою з
механістичним, традиційно функціоналістським ставленням до людини як до усередненого, абстрактного
споживача архітектури. Умовою виходу з критичної ситуації стає зосередження уваги на питаннях естетизації,
художнього осмислення і творення гармонійного образу навколишнього середовища. Проблема підвищення
архітектурно-художнього рівня містобудівних та архітектурних рішень, подолання одноманітності планування і
забудови, створення естетично виразного міського середовища не втрачає актуальності протягом останніх
десятиліть. Розуміння і сприйняття багатоплановості і динамічності розвитку міст спонукають архітекторів до
пошуку нових методів проектування, здатних забезпечити у майбутньому можливість більш обґрунтованого
формування художньо-естетичного образу сучасного міста. Мета статті - визначити і систематизувати
принципи символізації архітектурно-планувальних образів; запропонувати методи символізації в архітектурно-
планувальному образотворенні міського середовища. Висновок. На основі аналізу розширено і поглиблено
поняття символізації архітектурно-планувального образу, визначено місце, роль і тенденції символізації на всіх
рівнях організації міського середовища - планувальному, об'ємно-просторовому і благоустрою міської
території; вперше визначено основні етапи і рівні символізації (аналогізація, схематизація та алегоризація), їх
ознаки і характеристики; сформульовано основні принципи символізації архітектурно-планувального
образотворення, а саме принципи комунікації між образними аналогіями, трансформації серед подальших схем,
комутації алегоричних групувань і метаморфізації кінцевої мети - народження символу
RU: Постановка проблемы. Низкий уровень выразительности и индивидуализации массовой
архитектуры второй половины ХХ века связан с распространением индустриальной технологии и еще в
большей степени с механистическим, традиционно функциональным отношением к человеку как к
усредненному, абстрактному потребителю архитектуры. Условием выхода из критической ситуации становится
сосредоточение внимания на вопросах эстетизации, художественного осмысления и создания гармоничного
образа окружающей среды. Проблема повышения архитектурно-художественного уровня градостроительных и
архитектурных решений, преодоление однообразия планировки и застройки, создания эстетически
выразительной городской среды не теряет актуальности на протяжении последних десятилетий. Понимание и
восприятие многоплановости и динамичности развития городов побуждают архитекторов к поиску новых
методов проектирования, которые в состоянии обеспечить в будущем возможность более обоснованного
формирования художественно-эстетического образа современного города. Цель статьи - определить и
систематизировать принципы символизации архитектурно-планировочных образов; предложить методы
символизации в архитектурно-планировочном образотворении городской среды. Вывод. На основе
проведенного анализа расширены и углублены понятия символизации архитектурно-планировочного образа,
определены место, роль и тенденции символизации на всех уровнях организации городской среды - планировочном, объемно-пространственном и благоустройства городской территории; впервые определены
основные этапы и уровни символизации (аналогизация, схематизация и аллегоризация), их признаки и
характеристики; сформулированы основные принципы символизации архитектурно-планировочного творения
образа, а именно принципы коммуникации между образными аналогиями, трансформации среди дальнейших
схем, коммутации аллегорических групп и метаморфизации конечной цели - рождения символа
EN: Formulation of the problem. The low level of expression and personalization of mass architecture of the second half of the twentieth century connected with the spread of industrial technology and even to a greater extent with mechanistic traditionally functional relation to the average person as, abstract consumer architecture. The condition out of the critical situation is focusing on matters aesthetic, artistic understanding and harmonious image creation environment. The problem of increasing architectural and artistic level of architectural and urban planning solutions to overcome the monotony of planning and development, creating aesthetically expressive urban environment does not lose relevance over the past decades. Understanding and acceptance of enigma and dynamic development of cities encourage architects to find new design techniques that are able to provide in the future a reasonable possibility of forming artistic and aesthetic image of the modern city.
Purpose. Define and systematize the principles of symbolization architectural and planning images; propose methods symbolism in the architectural planning of image of the urban environment. Conclusion based on analysis of the enhanced concept symbolizing the image of Architecture and Planning, the place, role and symbolization trends at all levels of the urban environment - planning, three- dimensional and improvement of urban areas; first identified the main stages and levels of symbolization (analohyzatsyya, schematization and alehoryzatsiya), their features and characteristics, formulated the basic principles of symbolization architectural and planning of image, namely the principles of communication between figurative analogies, transformation of subsequent circuits, switching allegorical groupings and metamorfizm ultimate goal – symbol birth