UK: Метою статті є аналіз сучасного стану, тенденцій розвитку, визначення регіональних особливостей та основних проблем внутрішньої торгівлі Харківської області. В статті досліджено сучасний стан та виявлено проблеми розвитку торговельної галузі в Харківській області на основі визначення тенденцій основних показників розвитку роздрібної торгівлі. Проаналізовано регіональну структуру роздрібного товарообороту підприємств роздрібної торгівлі за 2010-2018 рр., товарну структуру роздрібного обороту торговельних підприємств в розрізі торгівлі товарами продовольчої та непродовольчої груп, залежність основних соціально-економічних показників від змін індексу фізичного обсягу роздрібного товарообороту підприємств за товарними групами. За результатами аналізу виявлено, що зростання показників роздрібного товарообороту відбувається повільніше за збільшення реальних доходів населення, внаслідок падіння купівельної спроможності. На регіональному ринку стверджуються нові формати підприємств сучасного типу, таких як гіпер-, супермаркети, торговельні центри, магазини біля дому, відбувається стрімкий розвиток Інтернет торгівлі, що забезпечує більш високу якість обслуговування. Все це призводить до поступового витіснення з споживчого ринку таких торговельних форматів, як кіоски та павільйони, а ринки трансформуються в торговельно-сервісні центри. Визначені тенденції розвитку роздрібної торгівлі дозволили узагальнити основні проблеми, що гальмують її функціонування та розвиток на споживчому ринку Харківської області. Для усунення виявлених проблем визначені основні напрямки вдосконалення роздрібної торгівлі регіону: формування споживчої пропозиції, доступної цінової політики та забезпечення якісних характеристик товарів, враховуючи купівельну спроможність споживачів; впровадження новітніх інформаційних технологій та телекомунікаційних мереж для забезпечення якісного та комплексного обслуговування населення; удосконалення розміщення торговельних об’єктів для уникнення стихійної торгівлі та усунення дисбалансу розвитку торговельної мережі в окремих районах як по місту так і регіону в цілому.
EN: The goal of this article is the analysis of modern condition and trend of development,
definition of the regional features and the main problems of the domestic trade of
Kharkiv region. The modern condition and the problems of the development of the trade
industry in Kharkiv region on the basis of the definition of the trends and the main
indicators of the development of the retail trade have been discovered in this paper. The
regional structure of the retail trading circulation of the manufactures of the retail for
the period of the 2010 – 2018 pp., product structure of retail of the trading enterprises
in the cutaway trade by the goods of the food and non-food groups, the depending of the
main social-economic indicators from the change of the index of physical volume of
retail turnover of the enterprise after the product groups have been analyzed in this
article. On the basis of the results of analysis it was found that the growth in retail
turnover is slower than the increase of the real income of the population, as a result of
the falling of purchasing power. It was approved on the regional market the new formats
of enterprises of a modern type such as hypermarkets, supermarkets, shopping centers,
shops near the house, takes place the rapid development of the Internet trade, that
provides higher quality of the service. All this gives the place of the deletion from the
consumer market such shopping format as kiosks and pavilions, and the markets
transform into the shopping service centers. Trends of the development of the retail
allowed to summarize the main problems, that slow down it’s functioning and market
development of Kharkiv region and the propositions to overcome it have been
formulated. To solve the identified problems, the main directions of improvement of
retail trade of the region are defined: forming a consumer offer, affordable pricing and
quality assurance of goods, taking into account the purchasing power of consumers;
introduction of the latest information technologies and telecommunication networks to
provide quality and comprehensive services to the population; improving the location
of retail outlets to avoid spontaneous trading and eliminating the imbalance of trade
network development in individual areas, both in the city and in the region as a whole.