UK: У статті запропоновано комплексний результативно-факторний підхід до стратегічного аналізу внутрішнього середовища підприємства. Результативна складова (експрес-аналіз) дозволяє швидко та з високим рівнем достовірності оцінювати поточний стан підприємства, а також його динаміку та здійснювати бенчмаркінг, порівнюючи його результати з конкурентами. Факторний (поглиблений) аналіз передбачає дослідження факторів, що обумовили стан підприємства, виявлення конкурентних переваг та ключових факторів успіху, а також проблем суб’єкта господарювання. Обґрунтовано склад підсистем, розгляд яких є необхідним в процесі стратегічного аналізу, до яких відносяться: маркетинг, інновації, виробництво, персонал, управління та фінанси. По кожній з них розроблено систему аналітичних показників. Створений методичний інструментарій забезпечить коректність стратегічного аналізу та підвищення обґрунтованості стратегічного планування.
EN: The formation of a well-substantiated enterprise strategy is possible only based on a thorough and reliable strategic
analysis, which underscores the relevance and significance of the research results presented in this article. The purpose
of the article is to develop a comprehensive methodological approach to the strategic diagnostics of an enterprise,
enabling the acquisition of reliable quantitative assessments of the enterprise’s condition and its competitive position.
This serves as a necessary theoretical and methodological foundation for strategic planning. A comprehensive resultfactor approach to the strategic analysis of the enterprise’s internal condition is proposed. The result-oriented component
(express analysis) facilitates a rapid and highly reliable evaluation of the enterprise’s current state, its dynamics, and
benchmarking, as it relies on accessible and relevant information. The in-depth (factor-based) analysis involves
examining the factors that determine the enterprise’s condition, identifying competitive advantages and key success
factors, as well as the challenges faced by the economic entity.
The study substantiates the composition of subsystems that must be considered in the process of strategic analysis,
including marketing, innovation, production, personnel, management, and finance. A system of analytical indicators has
been developed for each subsystem. A key feature of the proposed methodological approach is the objective quantitative
analysis using a system of substantiated indicators. Unlike traditional qualitative or expert-based methods, which
predominate at the strategic level, this approach ensures an objective, reliable, and unambiguous assessment of the
enterprise’s internal condition.
The developed methodological toolkit advances the theoretical and methodological foundations of strategic
management, ensuring the comprehensiveness and accuracy of the enterprise’s strategic analysis and enhancing the
validity of strategic planning. The proposed structure of the internal environment system, the set of evaluation indicators
for each subsystem, and the methodology for their calculation offer practical value and can be applied in practical management at both strategic and tactical levels.