00 DSpace/Manakin Repository

Комплексний стратегічний аналіз внутрішнього середовища підприємства

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Довбня, Світлана Борисівна
dc.contributor.author Dovbnya, Svitlana
dc.contributor.author Пономаренко, Р. В.
dc.contributor.author Ponomarenko, Ruslan
dc.date.accessioned 2025-05-28T10:23:54Z
dc.date.available 2025-05-28T10:23:54Z
dc.date.issued 2025-04
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.30838/EP.200.34-41
dc.identifier https://economic-prostir.com.ua/article/200-kompleksnyj-strategichnyj-analiz-vnutrishnogo-seredovyshha-pidpryyemstva/
dc.identifier.citation Довбня С. Б. Комплексний стратегічний аналіз внутрішнього середовища підприємства / С. Б. Довбня, Р. В. Пономаренко // Економічний простір. – 2025. – № 200. – С. 34-41 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/15488
dc.description.abstract UK: У статті запропоновано комплексний результативно-факторний підхід до стратегічного аналізу внутрішнього середовища підприємства. Результативна складова (експрес-аналіз) дозволяє швидко та з високим рівнем достовірності оцінювати поточний стан підприємства, а також його динаміку та здійснювати бенчмаркінг, порівнюючи його результати з конкурентами. Факторний (поглиблений) аналіз передбачає дослідження факторів, що обумовили стан підприємства, виявлення конкурентних переваг та ключових факторів успіху, а також проблем суб’єкта господарювання. Обґрунтовано склад підсистем, розгляд яких є необхідним в процесі стратегічного аналізу, до яких відносяться: маркетинг, інновації, виробництво, персонал, управління та фінанси. По кожній з них розроблено систему аналітичних показників. Створений методичний інструментарій забезпечить коректність стратегічного аналізу та підвищення обґрунтованості стратегічного планування. uk_UA
dc.description.abstract EN: The formation of a well-substantiated enterprise strategy is possible only based on a thorough and reliable strategic analysis, which underscores the relevance and significance of the research results presented in this article. The purpose of the article is to develop a comprehensive methodological approach to the strategic diagnostics of an enterprise, enabling the acquisition of reliable quantitative assessments of the enterprise’s condition and its competitive position. This serves as a necessary theoretical and methodological foundation for strategic planning. A comprehensive resultfactor approach to the strategic analysis of the enterprise’s internal condition is proposed. The result-oriented component (express analysis) facilitates a rapid and highly reliable evaluation of the enterprise’s current state, its dynamics, and benchmarking, as it relies on accessible and relevant information. The in-depth (factor-based) analysis involves examining the factors that determine the enterprise’s condition, identifying competitive advantages and key success factors, as well as the challenges faced by the economic entity. The study substantiates the composition of subsystems that must be considered in the process of strategic analysis, including marketing, innovation, production, personnel, management, and finance. A system of analytical indicators has been developed for each subsystem. A key feature of the proposed methodological approach is the objective quantitative analysis using a system of substantiated indicators. Unlike traditional qualitative or expert-based methods, which predominate at the strategic level, this approach ensures an objective, reliable, and unambiguous assessment of the enterprise’s internal condition. The developed methodological toolkit advances the theoretical and methodological foundations of strategic management, ensuring the comprehensiveness and accuracy of the enterprise’s strategic analysis and enhancing the validity of strategic planning. The proposed structure of the internal environment system, the set of evaluation indicators for each subsystem, and the methodology for their calculation offer practical value and can be applied in practical management at both strategic and tactical levels.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" uk_UA
dc.publisher Український державний університет науки і технологій
dc.subject стратегічне управління uk_UA
dc.subject стратегічний аналіз uk_UA
dc.subject зовнішнє середовище uk_UA
dc.subject внутрішнє середовище uk_UA
dc.subject фактори впливу uk_UA
dc.subject результуючі показники uk_UA
dc.subject performance indicators uk_UA
dc.subject strategic management uk_UA
dc.subject strategic analysis uk_UA
dc.subject external environment uk_UA
dc.subject internal environment uk_UA
dc.subject influencing factors uk_UA
dc.title Комплексний стратегічний аналіз внутрішнього середовища підприємства uk_UA
dc.title.alternative Comprehensive strategic analysis of the internal environment of an enterprise uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу