UK: Метою дослідження є застосування моделей взаємодій підприємств в умовах
олігополії для отримання відповідних варіантів поведінки конкурентів, що
прагнуть підвищити ефективність діяльності за рахунок розробки та випуску
нових видів продукції. З цією метою у статті проаналізовано основні
характеристики олігопольних ринків та визначено фактори, що впливають на
поведінку олігополістів. Сформульовано задачу визначення характеристик
взаємодії конкурентів в умовах олігополії з урахуванням проведення
інноваційних заходів на основі моделей Курно і Штакельберга, коли один з
дуополістів є інноватором, що першим здійснює випуск нової продукції на
ринку, а інший – переслідувач. Виконано практичну реалізацію моделей
дуополії для випадку взаємодії між підприємствами в динаміці впродовж трьої
періодів. При цьому детально розглянуто попередні етапи цієї реалізації,
пов’язані з побудуванням функції попиту на товар та обранням методу
розрахунку ставки дисконтування відповідно до умов задачі. Все це дає
можливість отримання адекватних результатів, що відповідають реально
існуючої ситуації на ринку. Здійснено аналіз отриманих результатів стосовно
оптимальних випусків продукції для кожного з трьох періодів взаємодії,
прибутків дуополістів, галузевих випусків та ціни продукції, а також чистих
дисконтованих доходів інноватора та переслідувача. Проведено аналіз моделей
на чутливість. Результати досліджень, представлені в роботі, можуть бути
використані у практичній діяльності підприємства олігопольної галузі, перед
яким постає проблема розробки та просування на ринок інноваційного продукту.
EN: The objective of this study is to use models of enterprise interactions in an oligopoly in
order to receive appropriate business strategies for the competitors aiming to increase enterprise efficiency through developing and manufacturing of new product types. For this
purpose, the article analyzes key features of oligopolistic markets and defines factors, which
influence firm behavior. The problem of calculating the characteristics of competitors’
interactions in an oligopoly while undertaking innovation activities is formulated. It is based
on Cournot and Stackelberg’s models and deals with two players on the market: one is the
innovator, who is the first to launch the newly developed product, and the other is his
pursuer. A practical implementation of the models is executed for a case of dynamic firm
interaction over the course of three periods. In addition, stages prior to the implementation,
namely computing of demand function and choosing a method to calculate discount rate,
are analyzed in explicit detail. The aforementioned steps provide the opportunity to receive
adequate results, which correspond to a real market situation. The article features an
analysis of the results, which include optimal quantities of output for each of the three
periods of interaction, duopolists’ profits, industry outputs and product prices as well as net
present values for enterprises of both innovator and pursuer. A sensitivity analysis for the
described models is conducted. The results of this study can be utilized by oligopolistic enterprises dealing with development and launch of an innovative product on the market.