UK: У статті було досліджено особливості використання нейронних мереж для створення логотипів.
Доведено істотний вплив процесів глобалізації та діджиталізації на активізацію розвитку маркетингових стратегій в офлайн та онлайн середовищі. Наведено передумови активного розвитку алгоритмів машинного навчання, включаючи нейронні мережі з різними архітектурами та функціями активації.
Встановлено доцільність налагодження довгострокових комунікацій між компанією та цільовою аудиторією завдяки використанню логотипів. Визначено ефективність застосування різних кольорах гам
при розробці логотипів з урахуванням комплексу характеристик цільової аудиторії. Встановлено, що
основними клієнтами, які звертають увагу на інноваційні логотипи є представники поколінь Z та альфа. Представлено типову архітектуру нейронної мережі з характеристикою основних шарів введення та обробки великих обсягів інформації. Наведено приклади програмного забезпечення, яке дозволяє на основі текстової інформації генерувати візуалізований контент, включаючи логотипи для різноманітних брендів.
EN: The article explored the features of using neural networks to create logos. The significant influence of globalization processes and digitalization on the activation of marketing strategies development in the offline and online
environment has been proven. Prerequisites for the active development of machine learning algorithms, including
neural networks with different architectures and activation functions, are given. The expediency of establishing
long-term communications between the company and the target audience thanks to the use of logos has been
established. The effectiveness of different color schemes use in the development of logos, taking into account the
set of the target audience characteristics, was determined. It has been established that the main customers who
pay attention to innovative logos are representatives of the Z and Alpha generations. Communication between
the company and the target audience is carried out thanks to the stimulation of various senses. Taking into account biological features, consumers perceive the main information thanks to the organs of vision. Accordingly,
the creation of a high-quality logo increases the probability of the company's success on the market, but only if a
comprehensive marketing strategy is implemented in the offline and digital environment. A correctly selected font
affects the perception of the logo by consumers. Choosing the wrong typeface hinders the communication of the
brand's philosophy to consumers. Along with this, the use of specific fonts can lead to complications when reading
the text on the logo. Individual fonts are negatively perceived by customers and can lead to a decrease in sales
volumes. To identify the company, it is advisable to place the logo on banners, business cards, in advertising,
in social networks, etc. The logo must be light, elegant and unique to ensure ease of perception of the graphic
object as an integral part of the corporate identity of the company. A typical architecture of a neural network with
a description of the main layers of input and processing of large volumes of information is presented. There are
examples of software that allows companies to generate visual content, including logos for various brands, based
on text information.