Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5828
Title: Формування математичних умінь та навичок як складника фінансової грамотності населення
Other Titles: Формирование математических умений и навыков как составляющей финансовой грамотности населения
Formation of mathematical skills and abilities as a component of financial literacy of population
Authors: Пернарівський, Олександр Васильович
Пернаривский, Александр Васильевич
Pernarivskyi, Oleksandr
Пернарівська, Ольга Олександрівна
Пернаривская, Ольга Александровна
Pernarivska, Olgha
Keywords: відсотки
відсоткова ставка
прикладні задачі
фінансова грамотність
фінансова математика
проценты
процентная ставка
прикладные задачи
финансовая грамотность
финансовая математика
interest
interest rate
applied tasks
financial literacy
financial mathematics
Issue Date: Feb-2020
Citation: Пернарівський О. В. Формування математичних умінь та навичок як складника фінансової грамотності населення / О. В. Пернарівський, О. О. Пернарівська // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2020. – № 25. – С. 448-453.
Abstract: UK: У статті досліджено результати оцінки рівня фінансової грамотності населення України. Обґрунтовано важливість математичних знань для забезпечення формування належного рівня фінансової грамотності громадян. Проаналізовано навчальні програми з математики вітчизняної середньої школи на предмет встановлення ступеня їхньої орієнтації на формування в учнів фінансової компетентності. Розглянуто основні завдання вивчення математики в контексті формування фінансової грамотності населення України. Досліджено шляхи забезпечення формування математичних вмінь та навичок як складника фінансової грамотності населення. Обґрунтовано необхідність забезпечення прикладної фінансової спрямованості шкільного курсу математики. Запропоновано основні типи математичних задач з прикладним фінансовим змістом.
RU: В статье исследованы результаты оценки уровня финансовой грамотности населения Украины. Обоснована важность математических знаний для обеспечения формирования надлежащего уровня финансовой грамотности граждан.Проанализированы учебные программы по математике отечественной средней школы на предмет установления степени их ориентации на формирование финансовой компетентности. Рассмотрены основные задачи изучения математики в контексте формирования финансовой грамотности населения Украины. Исследованы пути обеспечения формирования математических умений и навыков как составляющей финансовой грамотности населения. Обоснована необходимость обеспечения прикладной финансовой направленности школьного курса математики. Предложены основные типы математических задач с прикладным финансовым содержанием.
EN: The article substantiates the results of researches of the financial literacy of the population of Ukraine. The urgency of the problem of increasing the financial literacy of the population of Ukraine is determined. The role of mathematics in the formation of financial literacy and financial awareness of the population of Ukraine is considered. The results of the study of the level of mathematical skills of the population of Ukraine in context of financial literacy are analyzed. The level of mathematical knowledge of citizens of Ukraine in the context of the study of their financial literacy is analyzed. The features of the practical implementation of programs of improving the mathematical knowledge of citizens of Ukraine in the context formation of financial literacy are investigated and analyzed. A review of the literature on the subject revealed a diversity of opinions and approaches to formation of mathematical skills and abilities skills of the population of Ukraine. The role of studying mathematics in secondary school in the formation of financial literacy of the population of Ukraine is defined. The secondary school mathematics program for financial competence formation is investigated. Тhe attention is focused on the on its shortcomings. The degree of orientation of secondary school mathematics programs to the formation of schoolboys' financial competence is identified. The expediency of strengthening the role of mathematics in the formation of financial literacy of secondary school students by solving mathematical tasks with applied financial content is argued. It is established that the applied financial orientation of mathematics teaching in secondary school should be most evident when studying the topic “Interests”. The role of the applied financial orientation of teaching mathematics in secondary school in spreading financial literacy among citizens of Ukraine is defined. The ways of realization of the applied financial orientation of teaching mathematics in secondary school are investigated. The basic types of mathematical tasks with applied financial content are offered.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5828
Other Identifiers: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/25_2020/68.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.25-66
Appears in Collections:№ 2 (25)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pernarivskyi.pdf200,88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.