Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11842
Title: Конкуренція: наукові підходи до визначення при побудові систем управління конкурентоспроможністю підприємств
Other Titles: Competition: scientific approaches to determination when building competitiveness management systems of enterprises
Authors: Волик, С. В.
Volyk, Serhii
Keywords: ринок
системи управління
конкурентоспроможність підприємств
ринкові механізми
конкуренція
market mechanisms
competitiveness of enterprises
management systems
competition
competition
market
Issue Date: Dec-2023
Publisher: Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
Citation: Волик С. В. Конкуренція: наукові підходи до визначення при побудові систем управління конкурентоспроможністю підприємств / С. В. Волик // Економічний простір. – 2023. – № 188. – С. 73-78
Abstract: UK: Стаття присвячена узагальненню наукової думки щодо сутності поняття «конкуренція» та окресленню її ознак у контексті побудови систем управління конкурентоспроможністю підприємства. Доведено, що для врахування та порівняння всіх аспектів і факторів, що впливають на рівень конкурентоспроможності підприємств, необхідно сформувати концепцію теоретичного підходу до визначення конкуренції як економічної категорії. Розкрито підходи до типів побудови ринку. Досліджено історичну концептуалізацію поняття «конкуренція» в економіці та визнано структурний підхід найбільш ефективним для визначення пріоритетних напрямків управління конкурентоспроможністю підприємств. Також виділено поведінковий підхід, заснований на концепції конкуренції за ресурси та диференціацію продукту, і функціональний підхід, який розглядає конкуренцію як мотивацію для інновацій. У контексті структурного підходу уточнюються критерії оцінки конкуренції, зокрема аналіз структури ринку за учасниками та їх ринковими частками. Обґрунтовано, що визначення концептуальних позицій розуміння конкуренції доцільно застосовувати в системному підході до визначення раціональних способів оцінки гостроти конкуренції, методів і прийомів ведення вимушеної боротьби за завоювання. ринків, визначення пріоритетних напрямів створення комплексу заходів стратегічного планування поведінки суб'єктів економічних відносин та їх конкурентоспроможності, як фактора забезпечення довгострокового розвитку в рамках ринкової взаємодії. Порівняння різних аспектів класифікації конкуренції дало змогу сконцентрувати методологічний спектр розробки системи управління конкурентоспроможністю зернових підприємств на актуальних пріоритетах шляхом розгляду цільових ринків збуту досліджуваних підприємств крізь призму особливості аграрних економічних відносин.
EN: The article is devoted to generalizing the scientific opinion on the essence of the concept of «competition» and the outline of its features in the context of constructing enterprise competitiveness management systems. It is proved that in order to take into account and compare all aspects and factors influencing the level of competitiveness of enterprises, it is necessary to form the concept of a theoretical approach to the definition of competition as an economic category. Approaches to types of market construction are disclosed. The historical conceptualization of the concept of «competition» in the economy was studied, and the structural approach was considered the most effective for determining the priority areas of managing the competitiveness of enterprises. Also highlighted is the behavioral approach based on the concept of competition for resources and product differen-tiation and the functional approach, which considers competition as a motivator for innovation. In the context of the structural approach, the criteria for assessing competition are clarified, particularly the analysis of the market structure by participants and their market shares. It is substantiated that the definition of conceptual points of view of the understanding of competition is expedient to be applied in a systematic approach to the determination of rational ways of assessing the intensity of competi-tion, methods, and techniques of conducting a compelling struggle for the conquest of markets, determination of priority direc-tives for the creation of complex measures for the strategic planning of the behavior of subjects of economic relations and their competitiveness, as a factor of ensuring long-term development within the framework of market interaction. The comparison of various aspects of the classification of competition made it possible to focus the methodological range of the development of the system of managing the competitiveness of grain-producing enterprises on actual priorities by considering the target sales markets of the studied enterprises through the prism of the peculiarities of agricultural economic relations.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11842
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1352
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/188-12
Appears in Collections:№ 188

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Volyk.pdf341,65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.