UK: Стаття присвячена дослідженню актуальних питань щодо досягнення балансу інтересів учасників корпоративних відносин. Розкрито сутність таких понять як інтерес, взаємодія, корпоративні відносини, учасники корпоративних відносин. Сформовано перелік учасників корпоративних відносин наведено їх
характеристику та притаманні особливості. Розглянуто модель взаємодії учасників корпоративних відносин. Запропоновано розглядати у двох проекціях вектори взаємодії в рамках корпоративних відносин в контексті забезпечення балансу інтересів окремих груп учасників. Розроблено послідовність забезпечення балансу інтересів учасників корпоративних відносин. Сформовано матрицю-шаблон, за допомогою результатів якої оцінюється вплив інтересів учасників корпоративних відносин за суб’єктно-орієнтованим та об’єктно-орієнтованим векторами взаємодії.
EN: The article is devoted to the study of topical issues of achieving a balance of interests of participants in corporate relations. It is emphasized that understanding the issues of corporate governance relevant to each participant allows each party to implement its strategy and assess the impact of other participants on the satisfaction of their interests.
The article reveals the essence of such concepts as interest, interaction, corporate relations, and participants in corporate relations. The list of participants of corporate relations is formed; their characteristics and peculiarities are given. The model of interaction of participants of corporate relations is considered. The list of factors which determine the nature of interaction of participants of corporate relations is resulted. A general idea of the interests
pursued by different groups of participants in corporate relations is presented and a description of the main interests of groups of participants in corporate relations is given. It is proposed to consider in two projections the vectors of interaction in the framework of corporate relations in the context of ensuring the balance of interests of individual groups of participants. A sequence of ensuring the balance of interests the participants of corporate relations has been developed, which allows balancing the identified interests of corporate relations participants taking into account
their mutual influence and choosing a strategy to take into account the interests of each group of participants. It is determined that the process of ensuring the balance of interests of participants in corporate relations should have a clear sequence of actions. A matrix-template was created to assign a characteristic of the company's influence on corporate relations participants and a characteristic of corporate relations participants 'influence on the company quantitative assessment, which would reflect the influence of corporate relations participants' interests on subject-
oriented and object-oriented interaction vectors. Based on the results of building the matrix, it is proposed for each group of participants in corporate relations to assign estimates to the characteristics of the company's impact on the interests of this group or its impact on the company's performance.