UK: Постановка проблеми. Введення воєнного стану на території України створило умови для
збільшення ризиків виникнення психофізіологічних факторів небезпек для учасників навчального процесу у
вищій школі. За період карантину, зумовленого пандемією COVID-19, вищі навчальні заклади в стислі строки
перейшли на дистанційну форму навчання та постійно її вдосконалювали, тому на момент уведення воєнного
стану вже мали можливість надавати якісні освітні послуги. Однак психологічний стан учасників освітнього
процесу та нові виклики, з якими вони зіткнулися в процесі організації своєї діяльності в сучасних умовах,
потребують аналізу. До основних факторів, які могли впливати на здійснення навчального процесу з моменту
оголошення воєнного стану, можна віднести: психологічне напруження; відсутність технічної можливості
здійснювати викладання/навчання в синхронному режимі (відсутність стабільного інтернет-зв'язку), в
асинхронному – технічних пристроїв (комп’ютер, ноутбук); неможливість проводити викладачу або навчатися
студенту в синхронному режимі через різницю в часі в разі вимушеного тимчасового переміщення в іншу
країну; перебування на тимчасово окупованій території або території з активними бойовими діями; труднощі з організацією робочого місця, яке повинно не тільки відповідати нормативним вимогам, а і бути безпечним в умовах воєнного часу. Мета статті − аналіз впливу воєнного стану на психофізіологічний стан учасників освітнього процесу вищої школи, формулювання рекомендацій щодо поліпшення умов здійснення дистанційного навчального процесу. Висновок. Проаналізовано фактори, які можуть впливати на психофізіологічний стан учасників освітнього процесу вищої школи в умовах воєнного часу, проведено опитування студентів щодо їх ставлення до впровадження елементів дистанційного навчання, запропоновано заходи підвищення мотивації студентів до навчання в дистанційному режимі в умовах психологічного напруження.
EN: Problem statement. The martial law’ introduction on the territory of Ukraine created conditions for
increasing the risk of psycho-physiological factors of dangers for participants in the educational process of higher
education. During the period of quarantine caused by the COVID-19 pandemic, higher educational institutions quickly
switched to distance education and constantly improved it, so at the time of martial law introduction, they already had
the opportunity to provide high-quality educational services. However, the psychological state of the participants in the
educational process and the new challenges they faced when organizing their activities in modern conditions require
analysis. The main factors that could influence the implementation of the educational process from the moment of
martial law’ declaration include: psychological stress; lack of technical ability to teach/learn in synchronous mode (lack
of stable Internet connection), in asynchronous mode − technical devices (computer, laptop); the impossibility of
teaching a teacher or studying a student in a synchronous mode due to the time difference during forced temporary
relocation to another country; being in a temporarily occupied territory or a territory with active hostilities; difficulties
with the organization of the workplace, which must not only meet regulatory requirements, but also be safe in wartime
conditions. The purpose of the article. Аnalysis for the impact of martial law introduction on the psycho-physiological
state of participants in the educational process of the higher school, the formulation of recommendations for improving
the conditions for the distance learning process. Conclusions. Factors that can affect the psychophysiological state of
participants in the educational process of higher schools in wartime conditions were analyzed, a survey of students was
conducted regarding their attitude to the introduction of distance learning’ elements, and measures to increase students' motivation to study remotely in conditions of psychological stress were proposed.