UK: В статті проаналізовано основні методи ціноутворення на освітні послуги та
запропоновано ефективну схему ціноутворення на ринку освітніх послуг. В
умовах розвитку ринку освітніх послуг питання ціноутворення є досить
актуальним. Особливості освітньої послуги як товару обумовлюють значне
свавілля при встановленні ціни. У цьому контексті, аналіз існуючих методів
ціноутворення на ринку освітніх послуг є важливим завданням. При
ціноутворенні ВНЗ використовують витратні методи, агрегатні та методи
орієнтовані на споживача, конкурентів і корисність продукту. Розглянувши
переваги та недоліки вищезазначених методів ціноутворення, ми наголошуємо на
тому, що автономне використання якогось одного методу є неефективним. Ми
пропонуємо концептуальну схему ціноутворення, яка може виглядати наступним
чином: на основі аналізу попиту визначається базова ціна на освітні послуги; ця
ціна порівнюється з цінами конкурентів на аналогічні освітні послуги та
корегується за необхідністю. Паралельно на основі прийнятого нормативу
рентабельності визначається ціна витратним методом. Витратна ціна в процесі
ціноутворення виступає в якості обмеження, тобто за умови фіксованої
собівартості вона є нижнім порогом ціни освітніх послуг. Застосування
запропонованої схеми ціноутворення дозволяє уникнути недоліків, властивих
вищезгаданим методам.
EN: In the article the basic pricing methods of educational services and an effective pricing
scheme on the market of educational services are analyzed. The question of pricing in
the conditions of development of the educational services market is very relevant.
Specific features of educational services as a commodity stipulate chaos while price
determining. In this context, the analysis of pricing methods in the educational services market is an important task. Generally, universities use expendable methods, aggregates
and methods focused on the consumer, competitors and product utility. Having
considered the advantages and disadvantages of the above-mentioned pricing methods,
we emphasize that the autonomous using of any one method is ineffective. We suggest
the pricing pattern that should looks like: the basic price for educational services is
determined using the demand analysis; this price is compared with competitors' prices
for similar educational services and adjusted as necessary. The price is determined by
the cost method using the adopted profitability standard. The cost price serves as a
constraint, it is means the lowest threshold of the price of educational services. The
usage of the suggested pricing pattern enables to avoid disadvantages methods
mentioned above possess.