UK: У статті розглянуто теоретичні аспекти управління конкурентоспроможністю
підприємств в сучасних умовах. Проаналізовано основні підходи щодо
управління конкурентоспроможністю підприємств, в яких вона розглядається як
інтегральна характеристика, найважливіша складова аналізу економічної ситуації
організації на ринку. Наголошується на першочерговості та необхідності
модернізації системи управління господарськими процесами за умов чіткого
визначення мети діяльності на ринку. Розглянуто функції, які повинні
виконуватись у ході реалізації процесу управління конкурентоспроможністю.
Визначено основні аспекти формування конкурентної переваги підприємства та
основні фактори управління конкурентоспроможністю підприємства. Зазначено,
що проблема управління конкурентоспроможністю підприємства це комплексна,
складна та багатоаспектна проблема, від вирішення якої залежить рівень
економічного та соціального життя країни. Аналізуючи конкурентоспроможність
як базову складову існування підприємства на ринку, робиться наголос на
дотриманні визначених умов досягнення конкурентних переваг і впровадження
концепції антикризового управління потенціалом підприємства.
EN: The article deals with theoretical aspects of managing the competitiveness of enterprises
in modern conditions. The main approaches to managing the competitiveness of enterprises in which it is considered as an integral characteristic, the most important component of the analysis of the economic situation of the organization in the market are analyzed. It is emphasized on the top priority and the necessity of modernizing the system of management of economic processes in the conditions of a clear definition of the purpose of the market activity. The functions that should be performed during the
implementation of the competitiveness management process are considered. The main aspects of forming the competitive advantage of the enterprise and the main factors of managing the competitiveness of the enterprise are determined. It is noted that the
problem of managing the competitiveness of the enterprise is a complex, complex and multidimensional problem, the decision of which depends on the level of economic and social life of the country. Analyzing competitiveness as a basic component of the company's existence on the market, emphasis is placed on compliance with certain conditions of achieving competitive advantages and the implementation of the concept
of crisis management potential of the enterprise.