UK: У дисертаційній роботі приведено результати наукових досліджень з розробки методів і засобів оцінювання, прогнозування та зменшення стану забруднення атмосферного повітря урбоекосистем, що формується внаслідок шумового впливу від автотранспортних магістралей міст та інших джерел шуму на територіях та розташованих на них приміщеннях в житлових та громадських будинках. За результатами натурних вимірів акустичних характеристик огороджувальних конструкцій у ревербераційній камері ПДАБА визначено особливості впливу товщини захисної будівельної конструкції на значення індексу звукоізоляції повітряного Rw та транспортного шуму RАтран. Це є основою для обґрунтування рекомендації щодо доповнення п. 6.2.3 ДБН В.1.2-10-2008 вимогами про підтвердження відповідної акустичної ефективності RАтран у вітчизняних сертифікатах. Запропоновано доповнення до формул (7) та (8) ДСТУ-Н Б В.1.1-34:2013 «Настанова з розрахунку та проектування звукоізоляції огороджувальних конструкцій житлових і громадських будинків»: ширина повітряного проміжку (dn) повинна бути не менше ніж 15 мм для скла і 20 мм для металу, азбестоцементних, гіпсокартонних, гіпсоволокнистих, деревостружкових, деревоволокнистих плит і подібних матеріалів. Запропоновано нову концепцію щодо розрахунку фактичного часу реверберації в діапазоні частот 125, 500 і 2000 Гц, що дозволить забезпечити мінімальну похибку під час обчислення основних звукопоглинальних характеристиках окремих приміщень. Розроблено алгоритм урахування зміни шумових характеристик на основних автотранспортних магістралях міста Дніпро та визначення найкращої ізоляції повітряного шуму зовнішніми стінами з віконними заповненнями й іншими елементами фасадів будівель. Розроблено експрес-метод визначення потрібної категорії вікон за їх акустичною ефективністю (А–Е в дБА) на різних поверхах для різних фасадів будівлі, що дозволяє значно скоротити час на проведення розрахунків та більш обґрунтовано приймати рішення про встановлення в будівлі необхідної категорії шумозахисних вікон.
EN: The dissertation presents the scientific research results on the methods development and tools for assessing, forecasting and reducing air pollution of urban ecosystems, which is formed due to noise from highways and other noise sources in areas and premises located in residential and public buildings. According to the field measurements results of acoustic enclosing structures characteristics in the reverberation chamber of PSACEA, the features of the influence of the protective building structure thickness on the value of the sound insulation index of air Rw and transport noise RAtran are determined. This is the basis for substantiation of the recommendation to supplement item 6.2.3 of Building code B.1.2-10-2008 with requirements for confirmation of the corresponding acoustic efficiency of RAtrans in domestic certificates. Proposals to formulas (7) and (8) of the State standards of Ukraine (DSTU) -N B V.1.1-34: 2013 "Guidelines for the calculation and design of sound insulation of enclosing structures of residential and public buildings" are proposed: the width of the air gap (dn) must be not less than 15 mm for glass and 20 mm for metal, asbestos-cement, gypsum plasterboard, gypsum fiber, chipboard, fiberboard and similar materials. A new concept for calculating the actual reverberation time in the frequency range of 125, 500 and 2000 Hz will provide a minimum error when calculating the basic sound absorption characteristics of individual rooms. An algorithm for taking into account changes in noise characteristics on the main highways of Dnipro city and determining the best insulation of airborne noise by external walls with window fillings and other elements of building facades has been developed. An express method for determining the required category of windows by their acoustic efficiency (A – E in dB) on different floors for different facades of the building has been developed, which significantly reduces the time for calculations and more reasonably decides to install the required category of noise protection windows in the building.