UK: Розглянуто теоретичні основи комптентнісного підходу із застосуванням
методології компаративного аналізу. Досліджено сутність поняття
«компетентність» та встановлено основні її риси в порівнянні з поняттям
«компетенція». Сформовано власний погляд на визначення дефініції «ефективний
консультант-менеджер» та «ефективний консультант-експерт», які є складовими
«пакету інтелектуального ресурсу» консалтингової компанії. Розроблено етапи
реалізації алгоритму моделі «ефективний консультант» консалтингової компанії,
основою якої є оцінка сформованих компетенцій в межах складових «пакету
інтелектуального ресурсу»: «ефективний консультант-менеджер» та «ефективний
консультант-експерт». За результатами дослідження запропоновано авторську
модель «ефективний консультант» консалтингової компанії на засадах
комптентнісного підходу. Доведена якісна характеристика запропонованих
компетенцій менеджера та консультанта, консалтингової компанії, що у процесі
практичного застосування створює економічний результат у бажаному
кількісному(вартісному) вимірі. Надано рекомендації щодо впровадження моделі
«ефективний консультант» у діяльність консалтингових компаній за програмою
розвитку її інтелектуального потенціалу відповідно до механізму гармонійної
бінарності «організаційна ефективність – економічна результативність».
EN: The theoretical bases of the competence approach with application of the methodology
of comparative analysis are considered. The essence of the concept of "competence" is investigated and its main features are compared with the concept "competence". An own
view on the definition of the "effective consultant-manager" and "effective consultantexpert",
which are the components of the "intellectual resource package" of the
consulting company, has been formed.
The stages of implementation of the algorithm of the model "effective consultant" of the
consulting company, which is based on the assessment of the developed competencies
within the components of the "intellectual property package": "an effective consultantmanager"
and "an effective consultant-expert". According to the results of the research,
the author's model "effective consultant" of the consulting company is proposed based
on the competence approach. The qualitative characteristic of the offered competencies
of the manager and the consultant the consulting company, which in the process of
practical application creates an economic result in the desired quantitative (value)
dimension, is proved. The recommendations for implementation of the model "effective
consultant" in the activity of consulting companies according to the program of
development of its intellectual potential in accordance with the mechanism of
harmonious binary "organizational efficiency - economic efficiency" are given.