00 DSpace/Manakin Repository

Ціни та чинники маркетингової цінової політики в агробізнесі

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Дядик, Тетяна Василівна
dc.contributor.author Дядик, Татьяна Васильевна
dc.contributor.author Diadyk, Tetyana
dc.contributor.author Даниленко, Вікторія Іванівна
dc.contributor.author Даниленко, Виктория Ивановна
dc.contributor.author Danylenko, Viktoria
dc.contributor.author Дикопавленко, В. М.
dc.contributor.author Дикопавленко, В. М.
dc.contributor.author Dykopavlenko, Viktoria
dc.date.accessioned 2021-09-24T10:54:10Z
dc.date.available 2021-09-24T10:54:10Z
dc.date.issued 2021-07
dc.identifier http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/31_2021/11.pdf
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.31-9
dc.identifier.citation Дядик Т. В. Ціни та чинники маркетингової цінової політики в агробізнесі / Т. В. Дядик, В. І. Даниленко, В. М. Дикопавленко // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2021. – № 31. – С. 58-64. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7244
dc.description.abstract UK: У статті розглянуто динаміку цін на сільськогосподарську продукцію, чинники, що впливають на цінову політику в сучасних умовах. Ціна є найважливішим елементом господарського механізму сучасної аграрної системи, а в умовах ринкової економіки неефективне використання цінового механізму або повна відмова від регулювання цін обертається масштабними негативними наслідками у розвитку аграрного виробництва країни. Виникаючі в системі АПК цінові диспропорції між його окремими ланками викликають необхідність державного регулювання ціноутворення. Кінцевий результат ціноутворення на аграрну продукцію здебільшого залежить від багатьох неконтрольованих чинників, що впливають, хвороби тощо. Існуючий механізм ціноутворення на сільськогосподарську продукцію поки що недосконалий, і необхідна система заходів щодо поліпшення його функціонування на всіх рівнях державної і законодавчої влади. Важливе місце в аграрних перетвореннях займають питання розумного поєднання вільного ціноутворення з державним регулюванням цін. en_US
dc.description.abstract RU: В статье рассмотрены динамика цен на сельскохозяйственную продукцию и факторы, влияющие на ценовую политику в современных условиях. Цена является важнейшим элементом хозяйственного механизма современной аграрной системы, а в условиях рыночной экономики неэффективное использование ценового механизма или полный отказ от регулирования цен оборачивается масштабными негативными последствиями в развитии аграрного производства страны. Возникающие в системе АПК ценовые диспропорции между его отдельными звеньями вызывают необходимость государственного регулирования ценообразования. Конечный результат ценообразования на аграрную продукцию в большинстве случаев зависит от многих неконтролируемых факторов, болезней и тому подобное. Существующий механизм ценообразования на сельскохозяйственную продукцию пока несовершенен, и необходима система мероприятий по улучшению его функционирования на всех уровнях государственной и законодательной власти. Важное место в аграрных преобразованиях занимают вопросы разумного сочетания свободного ценообразования с государственным регулированием цен.
dc.description.abstract EN: The dynamics of prices for agricultural products, the factors that affect the pricing policy in modern conditions are considered in the article. Price is the most important element of the economic mechanism of the modern agrarian system, and in a market economy inefficient use of the price mechanism or complete rejection of price regulation results in large-scale negative consequences for the development of agricultural production of the country. Price disproportions arising in the system of agro-industrial complex between its separate links cause necessity of the state regulation of pricing. Agricultural producers cannot control the production of their products to the same extent as non-agricultural firms because the total output is determined by the work of many relatively small producers operating independently, and secondly, production results depend largely on weather conditions and biological systems. The end result in most cases depends on many uncontrolled factors that affect the yield or animal productivity – weather, natural disasters. The abilities of agricultural producers to respond to changing market conditions are quite limited – it is impossible to quickly stop or change agricultural production. Conversely, processing enterprises and consumers can adapt to changes in the supply of agricultural products in a shorter time than farms to changes in factors of production. The existing pricing mechanism for agricultural products is still imperfect and a system of measures to improve its functioning at all levels of state and legislative power is needed. An important place in agrarian transformations is occupied by the issues of a reasonable combination of free pricing with state price regulation. Public policy should continue to play the role of the main regulator in agriculture on the basis of investments in science, resource and energy-saving production technologies, lending, insurance,marketing, etc. The state must compensate deviations from the market price to agricultural producers in the amounts necessary for their activities at a given level of profitability.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject ціна en_US
dc.subject індекси цін en_US
dc.subject маркетингова цінова політика en_US
dc.subject методи ціноутворення en_US
dc.subject фактори ціноутворення en_US
dc.subject державне регулювання цін en_US
dc.subject цена en_US
dc.subject индексы цен en_US
dc.subject маркетинговая ценовая политика en_US
dc.subject методы ценообразования en_US
dc.subject факторы ценообразования en_US
dc.subject государственное регулирование цен en_US
dc.subject price en_US
dc.subject price indices en_US
dc.subject marketing pricing policy en_US
dc.subject pricing methods en_US
dc.subject pricing factors en_US
dc.subject state price regulation en_US
dc.title Ціни та чинники маркетингової цінової політики в агробізнесі en_US
dc.title.alternative Цены и факторы маркетинговой ценовой политики в агробизнесе en_US
dc.title.alternative Prices and factors of marketing price policy in agrobusiness en_US
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу