UK: Завданням представленого наукового дослідження є виявлення результативності
систем наукових комунікацій на підприємстві. Модель проведеного авторського
аналізу акцентувала увагу на декомпозиції параметрів архітектури типової
системи наукових комунікацій на підприємстві, що дало змогу виявити колізії в
існуючих методиках оцінки систем наукових комунікацій на підприємстві. В
процесі аналізу параметрів архітектури типової системи наукових комунікацій на
підприємстві узагальнено типові елементи: виявлення знань і відображення їх
схематично; локалізація досвіду; інтелектуальний бізнес-аналіз; передача знань;
семантичне моделювання; портали управління знаннями. Основним результатом
дослідження стало обґрунтування дефініції поняття «система наукових
комунікацій» яке викликає колізію в метриках систем оцінки ефективності та
запропоновано авторське визначення цього поняття, яке відміну від існуючих дає
змогу не тільки оцінити, існуючу систему наукових комунікацій за міжнародними
стандартами, але й дасть змогу генерувати інновації та перетворювати їх у
нематеріальні активи відокремлюючи знання від їх носія.
EN: The article considers the interconnection of strategic goals with indicators of the quality management system’s efficiency that promotes its integration into the general system of enterprise management and is a prerequisite for ensuring continuity of its effectiveness improvement. This interconnection is provided by the concept of controlling, which is
a new direction in economic science related to creating information resources for strategic management of enterprise development.
It is determined that the main tool for evaluating the effectiveness of the quality management system of a machine-building enterprise is an internal audit. The main task of internal audit at the strategic level of enterprise management is the choice of such measures for improving activities that would correspond to the organization’s strategic objectives to the maximum extent. It is the results of the internal audit that determine
the direction of improvement at the strategic level of enterprise management, as this will help the management to focus on the necessary directions.
Therefore, the best link between the strategic objectives and the process of improving the quality management system's performance can be achieved precisely through a database of internal audit results that have been accumulated over a long period of time and consists of: records of inconsistencies, their causes, conclusions about the processes’ effectiveness, what exactly represents the potential for the development of a
quality management system. The article substantiates the holistic approach to ensure continuous improvement of the quality management system’s performance distinguished by consistent and gradual improvement of process indicators that use process-oriented two-cycle internal audit
consisting of audit of conformity and diagnostic audit. They are systematically repeated and complement each other, and this fact makes it possible to take into account the state of the system’s development using the controlling tools.