UK: Стаття присвячена обґрунтуванню ролі трансферу технологій, розроблених у
вищих навчальних закладах (ВНЗ), та його основних детермінант. Проведений
аналіз факторів впливу на трансфер технологій, розроблених у вітчизняних ВНЗ,
показав, що ці заклади мають значний науково-технологічний потенціал, однак
трансфер технологій з академічного середовища до бізнес-структур
характеризується сповільненими темпами, не задовольняє ринкові запити та
очікування споживачів, не сприяє формуванню конкурентоспроможної
економіки. Така ситуація вимагає перегляду підходів до управління трансфером
технологій, розроблених у ВНЗ. У статті встановлена роль трансферу
технологій, розроблених у ВНЗ, на підставі характеристик і особливостей його
провадження в сучасних умовах, запропоноване уточнення трансферу
технологій, розроблених у ВНЗ, в рамках понятійно-категорійного апарату цього
процесу, визначені його ключові детермінанти. На відміну від загальновизнаного
широкого розуміння трансферу технологій та варіантів його реалізації,
зосередження уваги на функціональному аспекті даного процесу, обумовленому
академічним походженням, даватиме змогу розробити і застосовувати
методологію трансферу технологій, розроблених у ВНЗ.
EN: This article is devoted to the grounding the role of technology transfer developed at higher educational establishments and its main determinants. The carried analysis of influence factors on technology transfer developed at national higher educational
establishments has demonstrated that these institutions possess a significant scientific and technological potential; however, the technology transfer coming from academic environment to business structures is characterised by slow pace. It also does not meet
to market demands and customers’ expectations and does not contribute to formation of a competitive economy. Such the situation demands the review of management approaches to technology transfer developed at higher educational establishments. In
this article the role of technology transfer developed at higher educational establishments has been identified on the basis of characteristics and peculiarities of its
implementation into modern conditions. Specification of technology transfer developed at higher educational establishments was suggested as a part of conceptual
and categorical framework of this process and its key determinants were identified. Unlike the existing wide understanding of technology transfer and variants of its
realisation, the attention concentration on functional aspect of this process, determined by academic origin, could give an opportunity to develop and imply the methods of transfer the technology developed at higher educational establishments.