00 DSpace/Manakin Repository

The experience of formation of establishments of out - school education in Ukraine

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Kovalska, Helena
dc.contributor.author Ковальська, Гелена Леонідівна
dc.contributor.author Ковальская, Гелена Леонидовна
dc.contributor.author Merylova, Iryna
dc.contributor.author Мерилова, Ірина Олександрівна
dc.contributor.author Мерилова, Ирина Александровна
dc.date.accessioned 2021-05-18T09:20:46Z
dc.date.available 2021-05-18T09:20:46Z
dc.date.issued 2015-10
dc.identifier http://visnyk.pgasa.dp.ua/article/view/56613
dc.identifier.citation Kovalska H. The experience of formation of establishments of out - school education in Ukraine / H. Kovalska, I. Merylova // Вісник Придніпровської державної академії будівництва та архітектури. – 2015. – № 10. – С. 76-81. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6440
dc.description.abstract EN: Problem statement. Modern socio-economic conditions set new educational challenges in Ukraine influencing on the town planning aspects of development the network of different types of educational establishments, their location in building, architectural solutions. Ukrainian national model of out-school education is unique and reflects social and national specification of pedagogical development. All integrated innovations should be thoroughly comprehended and analyzed. During the years of development an extensive network of out-school education in the cities of Ukraine has been developed. There is a marked shortage of out-school educational establishments. Youth palaces of old type are not working at present. School clubs are not numerous and depressive with tendency to be totally eliminated. Unfortunately, existing normative base is still insufficient for complete extracurricular establishment network creation. Article’s purpose. To analyze problems, concerning out-school educational network formation and to provide suggestions regarding the calculation of the area of land plot. Conclusions. A number of issues stipulated by lack of appropriate scientific and conceptual works and regulatory parameters while improving of the network of out-school educational establishments arises. The problem areas in the regulatory framework are pointed out and possible solution has been proposed. The earlier a work program, authorized by the general out-school educational development will be formulated, the sooner the network of out-school establishments and improvement of quality of architectural and town planning solutions will be appeared en_US
dc.description.abstract UK: Постановка проблеми. Сучасні соціально-економічні умови в Україні ставлять перед освітою нові завдання, які впливають на містобудівні аспекти розвитку мережі різних типів навчальних закладів, їх розміщення в забудові та архітектурні рішення навчальних корпусів. Українська національна модель позашкільної освіти унікальна і відображає національну специфіку розвитку суспільства та педагогічної науки. Всі інтегровані нововведення повинні бути чітко проаналізовані, осмислені та перероблені. В процесі багаторічного розвитку в провідних містах України склалася розгалужена мережа закладів освіти. Позашкільних навчальних закладів не вистачає: старі палаци піонерів не функціонують, гуртки та секції при школах не численні і депресивні, аж до повної ліквідації. На жаль, існуюча нормативна база недостатня для створення повноцінної мережі позашкільних навчальних закладів. Мета статті - проаналізувати питання формування мережі позашкільних навчальних закладів, надати пропозиції стосовно розрахунку площі земельних ділянок. Висновки. У ході удосконалення мережі позашкільних навчальних закладів виникає низка питань, зумовлених відсутністю відповідних науково-концептуальних розробок та нормативних параметрів. Ця стаття покликана позначити проблемні зони в нормативній базі та можливі шляхи їх вирішення. Чим раніше буде сформована відповідна робоча програма загального розвитку позашкільної освіти, тим скоріше з’явиться інструмент удосконалення мережі позашкільних закладів освіти та підвищення якості архітектурно- містобудівних рішень
dc.description.abstract RU: Постановка проблемы. Современные социально-экономические условия в Украине ставят перед образованием новые задачи, которые влияют на градостроительные аспекты развития сети различных типов учебных заведений, их размещения в застройке и архитектурные решения учебных корпусов. Украинская национальная модель внешкольного образования уникальна и отражает национальную специфику развития общества и педагогической науки. Все интегрируемые нововведения должны быть четко проанализированы, осмыслены и переработаны. В процессе многолетнего развития в ведущих городах Украины сложилась разветвленная сеть учебных заведений. Внешкольных учебных заведений хронически не хватает: старые дворцы пионеров не функционируют, кружки и секции при школах малочисленны и депрессивны, вплоть до полной ликвидации. К сожалению, сложившаяся нормативная база пока недостаточна для создания полноценной сети внешкольных учебных заведений. Цель статьи - проанализировать вопросы формирования сети внешкольных учебных заведений, предоставить предложения относительно расчета площади земельных участков. Выводы. При усовершенствовании сети внешкольных учебных заведений возникает ряд вопросов, обусловленных отсутствием соответствующих научно-концептуальных разработок и нормативных параметров. Данная статья призвана обозначить проблемные зоны в нормативной базе и возможные пути их решения. Чем раньше будет сформирована соответствующая рабочая программа общего развития внешкольного образования, тем скорее появится инструмент совершенствования сети внешкольных учебных заведений и повышения качества архитектурно-градостроительных решений
dc.language.iso en en_US
dc.subject out-school education en_US
dc.subject out-school educational establishments en_US
dc.subject out-school educational system en_US
dc.subject out-school educational establishment’s network’s en_US
dc.subject types of out-school educational establishments buildings en_US
dc.subject позашкільна освіта en_US
dc.subject заклад позашкільної освіти en_US
dc.subject система позашкільної освіти en_US
dc.subject мережа закладів позашкільної освіти en_US
dc.subject типи будівель позашкільних закладів освіти en_US
dc.subject внешкольное образование en_US
dc.subject заведение внешкольного образования en_US
dc.subject система внешкольного образования en_US
dc.subject сеть заведений внешкольного образования en_US
dc.subject типы зданий внешкольных учебних заведений en_US
dc.title The experience of formation of establishments of out - school education in Ukraine en_US
dc.title.alternative Досвід формування закладів позашкільної освіти в Україні en_US
dc.title.alternative Опыт формирования заведений внешкольного образования в Украине en_US
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу