DSpace Repository

Стратегічний аналіз зовнішнього оточення підприємства з використанням нечітких даних

Show simple item record

dc.contributor.author Балан, Валерій Григорович
dc.contributor.author Balan, Valeriy
dc.date.accessioned 2021-04-30T07:34:31Z
dc.date.available 2021-04-30T07:34:31Z
dc.date.issued 2020-07
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/issue/view/28
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/156-19
dc.identifier.citation Балан В. Г. Стратегічний аналіз зовнішнього оточення підприємства з використанням нечітких даних / В. Г. Балан // Економічний простір. – 2020. – № 156. – С. 109-115. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6318
dc.description.abstract UK: У статті на основі застосування інструментарію нечітко-множинної теорії вдосконалено класичні інструменти стратегічної діагностики зовнішнього середовища підприємства та запропоновано модифіковану матрицю оцінювання зовнішніх факторів Дж. Вільсона. Для представлення лінгвістичних оцінок експертів використано нечіткі числа в триангулярній формі з трикутними функціями належності, для визначення нечітких коефіцієнтів важливості зовнішніх факторів – метод Fuzzy AHP, для обчислення нечітких значень впливу факторів за визначеними напрямами аналізу та їх інтегрального впливу – Fuzzy SAW. Для практичного застосування модель реалізована у вигляді фреймворку в пакеті Fuzzy Logic Toolbox обчислювальної системи Matlab. Розроблений методичний підхід може бути використаний у стратегічному плануванні діяльності підприємств як основа для розробки й реалізації ефективних конкурентних стратегій. en_US
dc.description.abstract EN: In the article, in the form of an integral model, the classical approaches to strategic diagnostics of the external environment of an enterprise (PESTEL-analysis, ETOM and EFEM) are improved on the basis of the use of fuzzy-set theory tools, taking into account probabilistic considerations regarding the possibility of implementing the influence of relevant factors. A modified matrix for evaluating external factors by J. Wilson based on the linguistic assessments of experts is also proposed. In order to achieve the set goals, the work uses methods of strategic analysis and fuzzy methods of multi-criteria analysis. To represent the linguistic assessments of experts, fuzzy numbers in triangular form with triangular membership functions are used. To determine the fuzzy coefficients of the importance of external factors, the Fuzzy AHP method was used, to calculate the fuzzy values of the influence of factors in certain areas of analysis and their integral influence – Fuzzy SAW, to defuzzify the obtained values – the COA (Center Of Area) method. To rank environmental factors it is proposed to use a coefficient that takes into account both the level of influence of a particular factor and the probability of its implementation. For the purpose of practical application of the proposed algorithm, the model is implemented as a framework in the Fuzzy Logic Toolbox package of the Matlab computing system and contains a block for introducing expert information in the form of linguistic estimates, a block for transforming these estimates into fuzzy numbers written in triangular form with the corresponding membership functions, a fuzzy calculus block values of the level of influence of factors of the external environment of the enterprise in the directions of analysis and the general level of their influence, a block of defuzzification of these values. The design scheme makes it possible to carry out simulation modeling, depending on the modification of the list of certain factors of the external environment and the correction of experts' considerations. The developed methodological approach can be used in the strategic planning of activities of both enterprises with related diversification, and conglomerates, as a basis for the development and implementation of effective competitive strategies.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject нечіткі множини en_US
dc.subject нечіткий багатокритерійний аналіз en_US
dc.subject лінгвістичні змінні en_US
dc.subject терммножина en_US
dc.subject стратегічний аналіз зовнішнього оточення en_US
dc.subject Fuzzy AHP-метод en_US
dc.subject Fuzzy SAW-метод en_US
dc.subject fuzzy sets en_US
dc.subject fuzzy multicriteria analysis en_US
dc.subject linguistic variables en_US
dc.subject term set en_US
dc.subject strategic analysis of the external environment en_US
dc.subject Fuzzy AHP-method en_US
dc.subject Fuzzy SAW-method en_US
dc.title Стратегічний аналіз зовнішнього оточення підприємства з використанням нечітких даних en_US
dc.title.alternative Strategic analysis of the enterprise’s external environment using fuzzy data en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account