00 DSpace/Manakin Repository

Розробка складу робочої суміші газів для підвищення якості катодів на основі нікелю для іонно-плазмового напилення

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Ефанов, В. С.
dc.contributor.author Ефанов, В. С.
dc.contributor.author Yefanov, V.
dc.contributor.author Шевченко, В. Г.
dc.contributor.author Шевченко, В. Г.
dc.contributor.author Shevchenko, V.
dc.contributor.author Шалева, Наталія Валеріївна
dc.contributor.author Шалева, Наталья Валерьевна
dc.contributor.author Shaleva, Nataliia
dc.contributor.author Омельченко, Ольга Станіславівна
dc.contributor.author Омельченко, Ольга Станиславовна
dc.contributor.author Omelchenko, Olha
dc.contributor.author Омельченко, В. А.
dc.contributor.author Омельченко, В. А.
dc.contributor.author Омельченко, V.
dc.date.accessioned 2021-01-12T11:51:40Z
dc.date.available 2021-01-12T11:51:40Z
dc.date.issued 2020-08
dc.identifier http://visnyk.pgasa.dp.ua/article/view/212432
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.010920.52.654
dc.identifier.citation Розробка складу робочої суміші газів для підвищення якості катодів на основі нікелю для іонно-плазмового напилення / В. С. Ефанов, В. Г. Шевченко, Н. В. Шалева та ін. // Вісник Придніпровської державної академії будівництва та архітектури. – 2020. – № 4. – С. 52-59. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/4926
dc.description.abstract UK: Постановка проблеми. Сучасні енергетичні установки та авіадвигуни працюють за підвищених температур. Якщо в перших газотурбінних двигунах (ГТД) робочі температури матеріалу становили від 600 до 900 °С, то в подальшому значно підвищилися, досягнувши наразі 1 700 °С.Для забезпечення роботи за високих температур застосовують жаростійкі покриття на основі нікелю. Ресурс лопаток у першу чергу залежить від якісних показників нанесених покриттів (рівномірності, відсутності пор, включень, хімічної однорідності). Якість нанесення покриттів визначається режимами нанесення і якістю самого катода. Як правило, катоди являють собою сплави, що наносяться зі спеціальною геометрією. Існує кілька технологій виготовлення катодів, кожна з яких має свої переваги і недоліки. Один із методів − пошарове формування сплавом зливків для виготовлення катодів у мідному водоохолоджуваному кристалізаторі із застосуванням електрода, що плавиться. Мета дослідження − підвищення якості катодів на основі нікелю (Ni − Cr − Al − Y) шляхом удосконалення технологічних режимів виплавки зливків. Завдання − зменшення загальної кількості дефектів у зливках у вигляді несуцільностей, пор, непроплавів, підвищення гомогенності структури і хімічного складу. Методика.Вдосконалено обладнання, зокрема, вакуумно-дугова установка була доукомплектована рампою і балоном із гелієм. Отримані пробні зразки у вигляді «шайб» (діаметром 127 мм і товщиною 40 мм), які використовувалися для дослідження мікроструктури і хімічного складу. Відпрацьовано режими переплаву. Дослідження хімічного складу проводили із застосуванням багатоцільового растрового електронного мікроскопа РЕМ 106І, оснащеного системою мікроаналізу. Наукова новизна. Визначено залежність впливу концентрації суміші газів (аргон − гелій), що дозволило отримати оптимальне співвідношення захисних газів. При співвідношенні газів 70/30 % отримано максимально якісні катоди, на яких проводили подальші дослідження. Висновки. На підставі результатів досліджень впливу концентрації суміші газів на структуру та склад катодів установлено технологічні режими плавлення, що дозволило поліпшити показники якості та економічні показники досліджуваних катодів. Це зменшить кількість браку катодів, поліпшить працездатність деталей з покриттями та ресурс авіаційних двигунів у цілому. en_US
dc.description.abstract RU: Постановка проблемы. Современные энергетические установки и авиадвигатели работают при повышенных температурах. Если в первых газотурбинных двигателях (ГТД) робочая температура материала составляла от 600 до 900 °С, то в последующем значительно увеличилась, достигнув в данное время 1 700 °С. Для обеспечения работы при высоких температурах применяют жаростойкие покрытия на основе никеля. Ресурс лопаток в первую очередь зависит от качественных показателей нанесенных покрытий (равномерности, отсутствия пор, включений, химической однородности). Качество нанесения покрытий определяется режимами нанесения и качеством самого катода. Как правило, катоды представляют собой сплавы, которые наносятся со специальной геометрией. Существует несколько технологий изготовления катодов, каждая из которых имеет свои преимущества и недостатки. Один из методов – послойное сплавление слитков для изготовления катодов в медном водоохлаждаемом кристаллизаторе с применением неплавящегося электрода. Цель исследования − повышение качества катодов на основе никеля (Ni − Cr − Al – Y) путем усовершенствования технологических режимов выплавки слитков. Задача − уменьшение общего количества дефектов в слитках в виде несплошностей, пор, непроплавов, повышение гомогенности структуры и химического состава. Методика. Усовершенствовано оборудование, в частности, вакуумно-дуговая установка, за счет доукомплектации рампой и баллоном с гелием. Получены пробные образцы в виде «шайб» (диаметром 127 мм и толщиной 40 мм), которые использовались для исследования микроструктуры и химического состава. Отработаны режимы переплава. Исследования химического состава проводили с применением многоцелевого растрового электронного микроскопа РЕМ 106І, оснащенного системой микроанализа. Научная новизна. Определена зависимость влияния концентрации газов (аргон − гелий) на качественные показатели слитков для заготовок катодов. При соотношении газов 70/30 % получены наиболее качественные слитки для катодов. Выводы. На основании результатов исследований влияния концентрации смеси газов на структуру и состав катодов установлены технологические режимы плавления, что позволило улучшить показатели качества и экономические показатели исследуемых катодов. Это уменьшит количество брака катодов, улучшит работоспособность деталей, которые содержат покрытия, и ресурс авиационных двигателей в целом.
dc.description.abstract EN: Modern power plants and aero-engines work at enhanceable temperatures that may reach over 1 700 °С. Heat-resistant coatings on the basis of nickel are applied to provide the work at high temperatures. The service life of shoulder-blades, first of all, depends on the quality factors of the coatings (evenness, absence of pores, inclusions, chemical homogeneity). Quality of coating is determined by the application process and quality of cathode. As a rule, cathodes are alloys that are spread with the special geometry. There are a few technologies of making cathodes, with their advantages and defects. One of the methods is ingot melting layer by layer to produce cathodes in copper water-cooled mold with the use of unfluxible electrode. Purpose of research. To enhance the quality of nickel-based cathodes (Ni − Cr − Al − Y) by the improvement of technological modes of ingot melting. The tasks are set to reduce defects such as pores, to increase homogenity of structure and chemical composition. Methodology. The equipment, namely vacuum arc unit, was improved with helium cylinder. Test samples in a way of "pucks" (127 mm in diameter and 40-mm thick) were obtained to study the microstructure and chemical composition. The modes of remelting are worked through. Research of chemical composition was conducted with the use of SEM of РЕМ 106І equipped with microanalysis system. Scientific novelty. Optimal correlation of protective gases on ingot quality factors for further cathode production was identified. At gas correlation of 70/30 % high quality ingots were obtained. Conclusions. Based on the results of research on the effect of the concentration of gas mixture on the structure and composition of cathodes, technological melting conditions were established, which made it possible to improve the quality indicators and economic indicators of the studied cathodes. This will positively affect the number of cathode defects, serviceability of parts that contain coatings and the service life of aircraft engines in general.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject нікелевий сплав en_US
dc.subject плавка en_US
dc.subject зливок en_US
dc.subject катод en_US
dc.subject аргон en_US
dc.subject гелій en_US
dc.subject структура en_US
dc.subject інертний газ en_US
dc.subject захисна атмосфера en_US
dc.subject гелий en_US
dc.subject инертный газ en_US
dc.subject защитная атмосфера en_US
dc.subject никелевый сплав en_US
dc.subject слиток en_US
dc.subject cathode en_US
dc.subject nickeliferous alloy en_US
dc.subject argon en_US
dc.subject helium en_US
dc.subject rare gas en_US
dc.subject protective atmosphere en_US
dc.subject bar en_US
dc.subject structure en_US
dc.subject melting en_US
dc.title Розробка складу робочої суміші газів для підвищення якості катодів на основі нікелю для іонно-плазмового напилення en_US
dc.title.alternative Разработка состава рабочей смеси газов для повышения качества катодов на основе никеля для ионно-плазменного напыления en_US
dc.title.alternative Development of gas mixture composition for the improvement of nickel-based cathodes for the ionic-plasma coating en_US
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу