UK: У статті відзначено, що проблема оцінки управління організаційним розвитком телекомунікаційних підприємств залишається однією з найскладніших, що пояснюється передусім відсутністю чітких критеріїв
та індикаторів вимірювання і загальноприйнятних теоретичних підходів та методологічних засад. Уточнено особливості та обгрунтовано теоретичні підходи й методологічні засади оцінки управління організаційним розвитком телекомунікаційних підприємств із визначенням критеріїв і системи індикаторів та
відображенням можливих альтернативних варіантів прикладних рішень, що враховують швидкоплинніcть
змін і коливань економічного простору й базуються на компетенціях менеджменту щодо вибору гармонійного вектору організаційного розвитку та сприятимуть їх гнучкості й сталому розвитку, суттєво підвищать об’єктивність прогнозів та дадуть змогу знизити ризиковість, що є цінним за вітчизняних реалій
кризових деформацій сьогодення.
RU: В статье отмечено, что проблема оценки управления организационным развитием телекоммуникационных предприятий остается одной из самых сложных, что объясняется прежде всего отсутствием
четких критериев и индикаторов измерения и общепринятых теоретических подходов и методологиче-
ских основ. Уточнены особенности и обоснованы теоретические подходы и методологические основы
оценки управления организационным развитием телекоммуникационных предприятий с определением
критериев и системы индикаторов и отображением возможных альтернативных вариантов прикладных
решений, учитывающих быстороту изменений и колебаний экономического пространства и базирующих-
ся на компетенциях менеджмента относительно выбора гармоничного вектора организационного раз-
вития, которые будут способствовать их гибкости и устойчивому развитию, существенно повысят
объективность прогнозов и позволят снизить рискованность, что ценно в отечественных реалиях кри-
зисных деформаций.
EN: In this article it is noted that the problem of evaluation of the management of organizational development of telecommunication
enterprises remains one of the most difficult ones, which is explained first of all by the lack of clear
criteria and indicators of measurement and generally accepted theoretical approaches and methodological principles.
Specific features have been specified and theoretical approaches and methodological bases for the evaluation
of management of organizational development of telecommunication enterprises are grounded, defining criteria and
system of indicators and reflection of possible alternative variants of applied decisions. It is appropriate to evaluate
the performance of telecommunication enterprises' organizational development management by using a multimodal
approach that covers the most important management parameters and uses synthetic indicators that combine
different aspects of the assessment of the above approaches, and such evaluation should be carried out on the
following chain units: definition of criteria and indicators of management performance; formation of information array;
calculations on the established quantitative indicators; carrying out examinations on the established quality indicators;
definition of synthetic indicator; drawing conclusions on the effectiveness of management; making forecasts of conditions and contours of organizational development; development of alternatives for organizational development;
adoption of appropriate management decisions and system of measures; exercising control. This sequence of evaluation
of organizational development management performance enables telecommunication enterprises to make
an objective assessment of all phenomena and processes affecting their organizational development and to make
appropriate decisions and measures that take into account the rapid changes and fluctuations of economic space
and are based on management competencies to choose the right management flexibility and sustainable development,
will significantly increase the objectivity of forecasts and allow for a decrease and risk, which is valuable for
the local realities of crisis strain present.