UK: У статті розглянуто, яким чином вихід підприємства на фондову біржу впливає на його прибуток та
вартість в цілому. З’ясовано сутність поняття первинної публічної пропозиції. Визначено цілі та осо-
бливості первинного виходу на ринок цінних паперів. Особливу увагу приділено дослідженню переваг та
можливостей, недоліків та складнощів фінансування компаній шляхом проведення первинного публічного
розміщення акцій. Проаналізовано формування біржової ціни акцій, а також розкрито чинники та причини,
які впливають на ціну акцій підприємства. Виокремлено та систематизовано фактори, що впливають на
дохідність цінних паперів. Виявлена інформація, необхідна для оцінки компаній, що збираються виходити
на фондовий ринок. Підкреслена важливість біржових новин, маркетингу та підготовленості до будь-яких
змін цього ринку. Зроблені висновки про доцільність використання механізму ІРО щодо збільшення вартос-
ті компанії та ефективного управління прибутком.
RU: В статье рассмотрено, каким образом віход предприятия на фондовую биржу влияет на его прибыль и
стоимость в целом. Выяснена сущность понятия первичного публичного предложения. Определены цели
и особенности первичного выхода на рынок ценных бумаг. Особенное внимание уделено исследованию пре-
имуществ и возможностей, недостатков и сложностей финансирования компаний путем проведения пер-
вичного публичного размещения акций. Проанализировано формирование биржевой цены акций, а также
раскрыты факторы и причины, которые влияют на цену акций предприятия. Выделены и систематизи-
рованы факторы, влияющие на доходность ценных бумаг. Выявлена информация, необходимая для оценки
компаний, собирающихся выйти на фондовый рынок. Подчеркнута важность биржевых новостей, мар-
кетинга и готовности к каким-либо изменениям этого рынка. Сделаны выводы о целесообразности ис-
пользования механизма ІРО для увеличения стоимости компании и эффективного управления прибылью.
EN: In nowadays's conditions of development of market relations, there is a need for effective profit management.
One of the tools for influencing the profit management and raising the value of the company is the IRO, ie the initial
placement of shares on the stock exchange. It is necessary to determine the advantages and disadvantages of
entering the stock market, to investigate how the stock market price is formed, which may affect them. The article is
devoted to the analysis of the conditions for entering the stock market and the factors influencing the value of shares and the company as a whole. Since the main goals of any venture to the securities market is to raise additional capital
to ensure efficient operations and profit management, the research has clarified the essence of such concepts
as the stock market and the initial public offering. The goals and features, advantages and disadvantages of IPO are
defined. The focus is on the threats, opportunities and complexities of financing companies by conducting an initial
public offering, which is one of the main instruments of financing and improving the enterprise. The article describes
the mechanism of stock exchange pricing, its dependence on the ranking of applications for the purchase and sale
of shares, the frequency of fixing stock prices for the day of trading, the publication of information and the number
of transactions. The factors of influence on the stock price of the enterprise are determined and the expediency of
investing in certain stocks is considered. The importance of stability of financial condition and profit of the is emphasized.
Factors affecting the return on securities are identified and schematized. The information, which is necessary
to evaluate the companies, going to enter the stock market is given. The analysis of the factors influencing the
profitability of the shares determines the expediency of using the initial public offer as the effective mechanism of
enterprise’s profit management. The importance of stock market news, marketing and readiness for any changes in
this market are emphasized. Conclusions were made about the feasibility of using the IPO mechanism to increase
the enterprise’s value.