DSpace Repository

Емпіричні критерії оцінки політики соціальної відповідальності корпорацій

Show simple item record

dc.contributor.author Длугопольський, Олександр Володимирович
dc.contributor.author Длугопольский, Александр Владимирович
dc.contributor.author Dluhopoldkyi, Oleksandr
dc.contributor.author Коровицька, Ольга Андріївна
dc.contributor.author Коровицкая, Ольга Андреевна
dc.contributor.author Korovytska, Olha
dc.date.accessioned 2020-09-08T09:45:14Z
dc.date.available 2020-09-08T09:45:14Z
dc.date.issued 2020-02
dc.identifier http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/24_2020/10.pdf
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.24-8
dc.identifier.citation Длугопольський О. В. Емпіричні критерії оцінки політики соціальної відповідальності корпорацій / О. В Длугопольський, О. А. Коровицька // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2020. – № 24. – С. 54-63. ‬ en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/3776
dc.description.abstract UK: У статті розглядаються особливості корпоративної соціальної відповідальності як передумови ефективного функціонування бізнесу у довгостроковій перспективі. Проаналізовано структуру нефінансової корпоративної звітності за різними стандартами, яка включає індикатори соціальної відповідальності. Здійснено оцінку за індексом Доу Джонса топ-15 найбліьш соціально відповідальних корпорацій, до числа яких віднесено Walt Disney, BMW, Volkswagen, Toyota, Sony, Colgate, Lego, Apple, JPMorgan Chase, ExxonMobil, General Electric та ін. Проведено кореляційний аналіз взаємозв’язку між рівнем корпоративної соціальної відповідальності та прибутковістю корпорацій, який засвідчив пряму залежність між цими показниками із щільністю 0,988, тобто 98%. На основі розкриття світового досвіду корпоративної соціальної відповідальності висунуто низку пропозицій для вітчизняних корпорацій щодо використання ключових механізмів соціальної відповідальності, ураховуючи національний контекст. en_US
dc.description.abstract RU: В статье рассматриваются особенности корпоративной социальной ответственности как предпо- сылки эффективного функционирования бизнеса на долгосрочную перспективу. Проведен анализ струк- туры нефинансовой корпоративной отчетности по различным стандартам, которая включает индика- торы социальной ответственности. Проведена оценка на основе индекса Доу Джонса топ-15 наиболее социально ответственных компаний, в число которых входят Walt Disney, BMW, Volkswagen, Toyota, Sony, Colgate, Lego, Apple, JPMorgan Chase, ExxonMobil, General Electric и др. Проведен корреляционный анализ взаимосвязи между уровнем корпоративной социальной ответственности и доходностью корпораций, который показал прямую зависимость между этими показателями с R2 = 0,988, или 98%. На основе рас- крытия мирового опыта корпоративной социальной ответственности выдвинут ряд предложений для украинских корпораций относительно использования ключевых механизмов социальной ответственно- сти, учитывая национальный контекст.
dc.description.abstract EN: The article deals with the features of corporate social responsibility as a prerequisite for the effective business functioning in the long run. Іn the context of total informatization of the society, when the Internet and other communication channels are becoming more accessible, it is necessary for corporations not only to observe the principles of social responsibility but also to disseminate information on this information. The structure of non-financial corporate reporting is analyzed by different standards, the main purpose of which is to help enterprises measure, understand and inform stakeholders about their economic, environmental, social and management activities. Internationally, the Dow Jones Index, referred to as the “golden star of corporate resilience”, is commonly used. Corporations around the world are developing policies and managing their businesses in a way that supports and promotes the sustainability of the global environment and leading global companies. The Dow Jones Index is ranked among the top 15 most socially responsible corporations, including Walt Disney, BMW, Volkswagen, Toyota, Sony, Colgate, Lego, Apple, JPMorgan Chase, ExxonMobil, General Electric and others. Correlation analysis between the level of corporate social responsibility and corporations profitability was performed, which showed a direct correlation between these indicators with a R2 = 0.988 or 98%. As for Ukraine, today corporate social responsibility is only at the stage of its formation. Representatives of foreign companies are the most active in this field, which transfer to Ukraine the basis of modern world practices, principles and standards, as well as the largest Ukrainian enterprises. Corporate social responsibility in Ukraine is associated mainly with improvement of working conditions of the staff (65,5% of Ukrainian companies surveyed), staff development and training (63.2%), charitable assistance to the public (56%), ethical attitude towards consumers (56%). The most informed about the concept of social responsibility are the companies of financial sector (94,0%), industrial production (84,5%) and trading (83,2%). Based on the global experience of corporate social responsibility, a number of proposals have been made for domestic corporations to use key social responsibility mechanisms, taking into account the national context.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject соціальна відповідальність en_US
dc.subject нефінансова звітність en_US
dc.subject бізнес en_US
dc.subject показники en_US
dc.subject стандарти en_US
dc.subject социальная ответственность en_US
dc.subject нефинансовая отчетность en_US
dc.subject стандарты en_US
dc.subject показатели en_US
dc.subject бизнес en_US
dc.subject social responsibility en_US
dc.subject business en_US
dc.subject standards en_US
dc.subject non-financial reporting en_US
dc.subject indicators en_US
dc.title Емпіричні критерії оцінки політики соціальної відповідальності корпорацій en_US
dc.title.alternative Эмпирические критерии оценки политики социальной ответственности корпораций en_US
dc.title.alternative Empirical criteria for evaluation the corporate social responcibility policy en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account