UK: У сучасній економічній парадигмі інновації перетворилися на найважливіший
фактор зростання і конкурентоспроможності. Інноваційна модель або тип
розвитку домінує сьогодні в якості цільового орієнтира національних,
регіональних і корпоративних стратегій. Найважливішою умовою
функціонування інноваційної економіки стає інтенсивна дифузія інновацій (ДІ).
У статті уточнено сутність та представлено теоретичні основи дослідження ДІ.
Звертається увага на те, що ДІ є особливим типом комунікації та соціальним
процесом. Виокремлено види (некомерційний трансфер, комерційний трансфер,
вільна дифузія), суб'єкти, фактори та передумови ДІ, а також її функції в
економіці. Розкрито роль держави у забезпеченні сприятливих умов перебігу ДІ.
Основна увага приділяється вивченню особливостей ДІ в секторі ІКТ. У зв'язку з
цим, виокремлено об'єкти ДІ і обґрунтовано зв'язок зі становленням цифрової
економіки, охоплюючи різні її прояви. Розглянуто структуру цифрової економіки,
феномен цифрових інновацій та особливості програмного забезпечення як основи
ІКТ, від якого залежать всі сектори економіки в епоху інформатизації.
Запропоновано аналітичний фрейм дослідження ДІ в секторі ІКТ, що охоплює:
характеристику інновацій; характеристику суб'єктів; характеристику процесу
дифузії інноваційної ІКТ; характеристику особливостей дифузії ІКТ в певних
галузях економіки, де вони використовуються; характеристику дифузійного
середовища; характеристику форм ДІ. Звертається увага на роль освіти в ДІ, яка
дозволяє долати ті її бар’єри, які пов’язані зі знаннями. Запропоновано основні
підходи до вивчення ДІ в секторі ІКТ (макро-, мезо-, мікроаналітичний,
когнітивний, організаційний, соціальний, ринковий, інституціональний та ін.).
Виділено напрямки кількісної оцінки процесів і наслідків ДІ в секторі ІКТ.
Інтенсивність ДІ співрозмірна з рівнем інноваційної активності та результативності
інноваційних процесів (симетрія), а також з уніфікованим розумінням інновації.
Представлений матеріал визначає ті напрями, на які необхідно звернути увагу в
рамках аналізу ДІ, для вирішення завдань її розвитку і підвищення ефективності
участі підприємств, охоплюючи маркетинг інновацій.
EN: Innovations have become the most important factor of growth and competitiveness in
the modern economic paradigm. The innovative model or development type dominates
today as a milestone of national, regional and corporate strategies. Intensive diffusion
of innovations (DI) is the most important precondition for innovative economy
functioning. The essence and theoretical foundations of DI research have been presented
in the article. Attention is drawn to the fact that DI is a special type of communication
and social process. The types (non-commercial transfer, commercial transfer, free
diffusion), subjects, factors and preconditions of DI, as well as its functions in the
economy have been distinguished. The state participation in favorable conditions
providing for the flow of DI is defined. The primary focus was on the analysis of DI in
the ICT sector. In this regard, the objects of DI are identified and the connection with
digital economy formation, including its various manifestations, is substantiated. The
digital economy structure, the digital innovation phenomenon and software features as
the basis of ICT that all sectors of the economy depend on in the era of informatization,
are presented. An analytical frame for the study of DI in the ICT sector is proposed; this
includes: innovation characteristics; subjects characteristics; innovative ICT diffusion
process characteristics; ICT diffusion features characteristics in certain economy sectors
where they are used; the diffusion environment characteristics; the characteristics of the
forms of DI. Attention is drawn to the role of education in DI that makes it possible to
overcome its knowledge-related barriers. The main approaches to the study of DI in the
ICT sector (macro-, meso-, microanalytical, cognitive, organizational, social, market,
institutional approaches, etc.) are proposed. The directions of a quantitative assessment
of the DI processes and consequences in the ICT sector are highlighted. The intensity of
DI is commensurate of the innovative activity level and the innovative processes
effectiveness (symmetry), as well as with a unified understanding of innovation. The
areas that need to be addressed in the framework of the DI analysis, in order to solve the
problems of its development and the efficiency improvement of enterprise participation,
including marketing of innovations have been defined in the presented material.