UK: В статті запропоновано для оптимізації витрат швейного підприємства
застосовувати аутсорсинг. Розкрито історичні етапи становлення аутсорсингу в
світовій практиці. Показано позитивний досвід застосування аутсорсингу
європейськими, американськими та японськими підприємствами. Наведено
структуру видів аутсорсингових послуг, які є найпоширенішими для практики
сучасних зарубіжних підприємств. Досліджено основні причини, які спонукають
виробничі підприємства звертатися за такого виду послуг. Зазначено низький
рівень застосування аутсорсингу вітчизняними швейними підприємствами. Такий
стан пояснюється суб’єктивністю підходів керівників вітчизняних підприємств до
нових видів послуг, які з’являються на вітчизняному ринку. Наведено данні
американської консалтингової фірми, яка зазначає, що Україна має значний
аутсорсинговий потенціал. Розглянуто практику світових брендів швейних
підприємств, які саме завдяки аутсорсингової схемі роботи вийшли на лідируючі
позиції в своєму ринковому сегменті. Показано переваги застосування аутсорсингу
з дизайнерсько-конструкторськими фірмами для вітчизняних швейних
підприємств. Розглянуто перелік видів робіт, які швейним підприємствам на етапах
вивчення попиту та дослідження й розробки виробів пропонується передати на
аутсорсинг. Переваги аутсорсингу для швейних підприємств систематизовано за
трьома групами: економічно-технологічні, управлінські та маркетингові.
Зазначено можливі загрози від впровадження аутсорсингу та показано шляхи
мінімізації рівня ризику. Зауважено, що дотримання правил вибору аутсорсингової
фірми сприятиме мінімізації рівня ризику для швейного підприємства. Розкрито
чинники, що визначають критерії вибору аутсорсера. Показано переваги й
недоліки довготривалих договорів аутсорсингу та договорів, які складаються на
короткий термін. Рекомендовано швейним підприємствам, які не мають досвіду
аутсорсингу, спочатку заключати договір з постачальником аутсорсингових
послуг на 1-2 роки. За взаємовигідною співпрацею договір можна переоформити
на більш довготривалий період
EN: It has been proposed to use outsourcing to optimize the sewing enterprises costs. The
historical stages of outsourcing development in the world practice have been revealed.
The positive experience of using outsourcing with European, American and Japanese
enterprises has been shown. The structure of types of outsourcing services, which are
the most common for the practice of modern foreign enterprises, is presented. The main
reasons that cause sewing enterprises to apply such services are investigated. The low
level of application of outsourcing by the domestic sewing enterprises is indicated. Such
a situation is explained by the subjectivity of the approaches of the leaders of domestic
enterprises to new types of services that appear on the domestic market. The article
presents data of the American consulting firm that indicates that Ukraine has a
significant outsourcing potential. The practice of world brands of sewing enterprises is
considered, which, thanks to the outsourcing scheme of work, have taken a leading
position in their market segment. The advantages of using outsourcing with designer
firms for domestic garment enterprises are shown. The article deals with the list of types
of work that sewing enterprises are invited to outsourcing at the stages of studying
demand and research and development of products. The advantages of outsourcing for
sewing enterprises are systematized into three groups: economic-technological,
managerial and marketing. The possible threats from implementation of outsourcing are
outlined and the ways of minimizing the level of risk are shown. It was noted that
compliance with the rules of the choice of outsourcing firm will help to minimize the
level of risk for the sewing enterprise. The factors determining the criteria for choosing
an outsourcer are disclosed. The advantages and disadvantages of long-term contracts
of outsourcing and short-term contracts are shown. The sewing enterprises that do not
have the experience of outsourcing are recommended first to enter into an agreement
with the supplier of outsourcing services for 1-2 years. For mutually beneficial
cooperation, the contract can be re-enacted for a longer period.