RU: Положение об участии общественности и частных лиц в разработке правил зонирования имеются
практически во всех разделах градостроительного законодательства развитых стран. Это участие
возможно в косвенной и прямой формах и на разных стадиях (подготовка, согласование, реализация плана
зонирования). Городская администрация и специалисты-планировщики заинтересованы получить общественное одобрение на ранних стадиях подготовки решений. Формально права по установлению правил зонирования переданы представительным органам местного самоуправления. Фактически эти права остались у владельцев недвижимости. Администрация обеспечивает отлаженное действие правовых механизмов подготовки и реализации планов зонирования согласно законодательству Украины.
UK: Положення про участь громадськості та приватних осіб в розробленні правил зонування наявні практично в усіх розділах містобудівного законодавства розвинених країн. Ця участь можлива в непрямій та прямій формах та на різних стадіях (підготовка, узгодження, реалізація плану зонування). Міська адміністрація та фахівці-планувальники зацікавлені отримати суспільне схвалення на ранніх стадіях підготовки рішень. Формально права щодо встановлення правил зонування передані представницьким органам місцевого самоврядування. Фактично ці права залишились у власників нерухомості. Адміністрація забезпечує налагоджену дію правових механізмів підготовки та реалізації планів зонування згідно із законодавством України.
EN: The provision on public and private participation in the development of zoning rules is available in almost all
sections of urban planning legislation of developed countries. This participation is possible in indirect and direct form
and at different stages (preparation, coordination, implementation of the zoning plan). City officials and planners
are interested in getting public approval in the early stages of preparing decisions. Formally, the rights to establish
zoning rules are transferred to the representative bodies of local self-government. In fact, these rights remained with
property owners. The administration ensures the smooth operation of the legal mechanisms for the preparation and
implementation of zoning plans in accordance with the legislation of Ukraine. The lack of information increases the
risk of investment, reduces the likelihood of their attraction. The government establishes the procedure for the approval and approval of urban planning documentation. Instructions are guided exclusively by the relevant authorities.
They do not have procedures that are addressed to the public or property owners. Town planning regulations have
the status of state and their implementation is mandatory for all examinations, including independent. The current
town-planning legislation is completely indifferent in its spirit and content to such issues as the transfer of the right
to participate in the establishment of rules concerning the use and change of real estate to citizens. The system of
classical urban planning of the socialist type of law is characterized by: hypertrophied territorial – town planning; the absence of title documents regarding the use and change of real estate. A comparison of the current urban planning
legislation has shown that the urban planning legislation of Ukraine is unique and fundamentally different from the legal norms used in countries with market economies. This uniqueness is of a special kind, it cannot be recognized
as an internally necessary feature of the national system of this type of law. The reason for this is simple: fundamental changes in society are ahead of legal reforms.