DSpace Repository

Інтернет-торгівля: ставлення споживачів до придбання товарів в мережі інтернет

Show simple item record

dc.contributor.author Перетятько, Юлія Митрофанівна
dc.contributor.author Перетятько, Юлия Митрофановна
dc.contributor.author Peretiatko, Yulia
dc.contributor.author Еврейська, Олена Володимирівна
dc.contributor.author Еврейская, Елена Владимировна
dc.contributor.author Evreiska, Olena
dc.date.accessioned 2020-01-14T09:17:41Z
dc.date.available 2020-01-14T09:17:41Z
dc.date.issued 2019-08
dc.identifier http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/21_2019/49.pdf
dc.identifier.citation Перетятько Ю. М. Інтернет-торгівля: ставлення споживачів до придбання товарів в мережі інтернет / Ю. М. Перетятько, О. В. Єврейська // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 21. – С. 305-310. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2400
dc.description.abstract UK: З розвитком технологій підприємства почали освоювати таку нішу, як інтернет-торгівля. У статті за допомогою анкетування досліджено ставлення покупців до придбання товарів в інтернет-магазинах. Так, більша частина респондентів (90%) зазначила, що вони здійснювали покупки в інтернет-магазинах. Кількість таких покупок в середньому сягає 1–3 одиниць за останні 6 місяців. Найбільш популярними інтернет-магазинами серед респондентів є “OLX.ua” (50%), “Rozetka.com.ua” (44%) та “Prom.ua” (33%). Чоловіча аудиторія вибирає для себе магазини електроніки та техніки, жіноча – одягу та косметики. Останнім часом інтернет-магазини почали впевнено завойовувати споживачів, відбираючи лідируючі позиції у звичайних магазинів за рахунок економії часу під час вибору товару та його купівлі; широкого асортиментного ряду товарів; низької ціни тощо. Довіру інтернет-магазинам висловили 83% респондентів. en_US
dc.description.abstract RU: С развитием технологий предприятия начали осваивать такую нишу, как интернет-торговля. В статье с помощью анкетирования исследовано отношение покупателей к приобретению товаров в интернет-магазинах. Так, большая часть респондентов (90%) отметила, что они осуществляли покупки в интернет-магазинах. Количество таких покупок в среднем достигает 1–3 единиц за последние 6 месяцев. Наиболее популярными интернет-магазинами среди респондентов являются “OLX.ua” (50%), “Rozetka. com.ua” (44%) и “Prom.ua” (33%). Мужская аудитория выбирает для себя магазины электроники и техники, женская – одежды и косметики. В последнее время интернет-магазины начали уверенно завоевывать потребителей, отбирая лидирующие позиции у обычных магазинов за счет экономии времени при выборе товара и его покупки; широкого ассортиментного ряда товаров; низкой цены и т. п. Доверие интернет-магазинам выразили 83% респондентов.
dc.description.abstract EN: Scientific and technological progress has radically changed society, turning it from industrial to informational, which is based on information technology and an increase in the role of information in human life. In the development of technology, trade enterprises began to use the Internet for business purposes, creating online stores, actively competing with classic, offline-stores. The article studied the attitude of buyers to purchase goods in the online stores, which was conducted on questionnaire, which included general questions (age, gender, and family status) and special questions. The survey was attended by 40 respondents of different ages. The main part of respondents has an age of 21–25 years (35%) and 18–20 years (20%). Male 55%, female – 45% Most of the respondents (90%) indicated that they made purchases in the online stores. The average number of such purchases is 1–3 units in the last 6 months. For shopping, respondents use different online stores that offer different products, from clothing and cosmetics to gadgets and innovative devices. Such as Rozetka.com.ua (clothes, food and drink, toys, gadgets and others), Prom.ua (online marker), OLX.ua (service of ads for sale and purchase of a different of goods and services from individuals and legal entities), Citrus.ua (gadgets), Answear.ua (clothes), Karabas.com (tickets office). The most popular are OLX.ua (50%), Rozetka.com.ua (44%) and Prom.ua (33%). The male audience selects electronics and hardware, and women – clothing and cosmetics. Recently, online stores have started to confidently conquer consumers by taking leading positions in the shopping preferences by saving time while choosing a product and buying it; by providing a wide assortment of goods; offering low prices and so on. 83% of respondents expressed their trust in online stores. Respondents also note the disadvantages of online shopping: the lack of the ability to evaluate the goods clearly, the risk of poor delivery of goods and fraud. The results of the research can be used by trade enterprises, which in the long term want to create an online store, or for existing enterprises – to review and adjust the strategy of enterprise development.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject Інтернет en_US
dc.subject споживачі en_US
dc.subject інтернет-магазин en_US
dc.subject інтернет-покупки en_US
dc.subject інтернет-торгівля en_US
dc.subject Интернет en_US
dc.subject потребители en_US
dc.subject интернет-магазин en_US
dc.subject интернет-покупки en_US
dc.subject интернет- торговля en_US
dc.subject Internet en_US
dc.subject consumers en_US
dc.subject online store en_US
dc.subject Internet purchases en_US
dc.subject Internet commerce en_US
dc.title Інтернет-торгівля: ставлення споживачів до придбання товарів в мережі інтернет en_US
dc.title.alternative Интернет-торговля: отношение потребителей к приобретению товаров в сети интернет en_US
dc.title.alternative Internet commerce: consumer attitudes to purchase goods on the internet en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account