UK: Проведено дослідження тенденцій розвитку електронної комерції в Україні в сучасних умовах та визначено потенціал для розвитку бізнесу і його просування за кордоном. Виявлено переваги європейського ринку електронної комерції для українського підприємця в умовах інтеграції України до Єдиного цифрового ринку ЄС. Проаналізовано особливості виходу українських Інтернет-магазинів на європейські ринки та розкрито основні проблеми і перспективи для подальшого просування бізнесу. Обґрунтовано напрями впровадження новітніх технологій та маркетингових цифрових інструментів, які сприяють зростанню конкурентоспроможності бізнесу та лояльності споживачів. Доведено, що вихід українських підприємств на іноземні ринки потребує ефективних заходів з аналізу ринку та цільової аудиторії, врахування регіональної специфіки, а також використання інструментарію Інтернет-маркетингу.
EN: The main problems of e-commerce and the drivers of its prospective development at the current stage of the
Ukrainian economy are identified. An analysis of scientific literature and relevant publications related to e-business
in Ukraine was carried out. It is shown that in modern conditions, the main reference point for the formation and
implementation of integration processes in the digital economy of Ukraine is the EU Digital Single Market Strategy.
A research of modern trends in the development of e-commerce in Ukraine in modern conditions was carried out.
The potential for Ukrainian business development and its promotion abroad was determined. The advantages of the
European e-commerce market for the Ukrainian entrepreneur in the context of Ukraine's integration into the Digital
Single Market are revealed. Trends in the development of e-commerce in Ukraine during the war were studied. The
main problems and difficulties of exporting Ukrainian goods abroad were identified. The peculiarities of the entry of
Ukrainian Internet stores into European markets are analyzed. Practical cases of successful Ukrainian online stores,
which today operate on European markets, in particular, Poland, Romania, and Moldova, have been studied. The
main problems and prospects for the further promotion of Ukrainian Internet business on European markets are
revealed. The main factors affecting the success of Ukrainian online stores entering foreign markets have been
determined, in particular, adaptation of the web-site for the local consumer, transparency of pricing, convenience of
placing an order, paying for goods on the web-site, and convenient delivery. The directions for the introduction of
the innovative technologies and marketing digital tools, which contribute to the growth of business competitiveness
and consumer loyalty, are substantiated. It is shown that Ukrainian Internet stores should not only be adapted to
European legal norms of doing business when entering international markets, but also use Internet marketing and
demonstrate their competitive advantages. It has been proven that the entry of Ukrainian enterprises into foreign
markets requires effective measures to analyze the market and target audience, take into account regional specifics,
implement technological innovations, and also use Internet marketing tools.