UK: У статті запропоновано узагальнений огляд теоретичних положень концепції управління якістю бізнес-процесів виробничої фірми в контексті сталого розвитку. Відзначено, що для підприємств наявність системи управління якістю продукції є необхідною умовою дотримання мінімально можливих для входження на ринок умов, причому останнім часом уявлення про якість розширюються завдяки прагненню клієнтів на найбільш привабливих ринках мати екологічно безпечну продукцію, а отже якість стає своєрідною функцією цілей сталого розвитку. Підкреслено важливість враховувати при розвитку систем управління якістю нормативних документів Європейського Союзу, чиї вимоги не лише визначають характеристики кінцевого товару, але стосуються ланцюгів постачання на всьому проміжку створення споживчої цінності, включно з внутрішніми бізнес-процесами. Окремо розглянуто вплив на сталість функціонування підприємства та його систему управління якістю таких тенденцій як цифровізація, роботизована автоматизація процесів та гнучке управління бізнес‐процесами.
EN: The article offers a generalized overview of the theoretical provisions of the concept of quality management of business processes of a manufacturing company in the context of sustainable development. It is noted that for enterprises, the presence of a product quality management system is a necessary condition for compliance with the minimum possible conditions for entering the market, and recently the ideas about quality have been expanding due to the desire of customers in the most attractive markets to have environmentally friendly products, and therefore quality is becoming a kind of function of sustainable development goals. The importance of taking into account the development of quality management systems of regulatory documents of the European Union, whose requirements not only determine the characteristics of the final product but also relate to supply chains throughout the entire period of creating consumer value, including internal business processes, is emphasized. The impact on the sustainability of the functioning of the enterprise and its quality management system of such trends as digitalization, robotic process automation and flexible business process management is separately considered. The modern business process quality management system acts as a component of the development of digital technologies in the field of management, covering digital quality management, the quality of digital products and services and the quality of digital products, development and production processes. Digitalization opens up opportunities for enterprise management to more quickly and completely obtain information about the progress of production operations at all stages of the production process, determine the owner of the operation, assess the quality of input resources and output products, collect information from consumers, and most importantly, quickly process large amounts of accumulated data, using the information obtained as a result of such processing to make management decisions. At the same time, digital technologies create prerequisites for the development of predictive analytics tools that enable enterprises to anticipate potential risks, prevent deviations from the planned trajectory, and improve the efficiency of resource use. Thus, quality management in the modern sense is transformed from a narrowly specialized control function into an integrated mechanism of strategic management that connects economic efficiency, social responsibility, and environmental sustainability.