00 DSpace/Manakin Repository

Формування стратегії забезпечення конкурентоспроможності підприємства за результатами бенчмаркінгового аналізу

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Хамініч, Світлана Юріївна
dc.contributor.author Khaminich, Svitlana
dc.contributor.author Мілютін, Олександр Олександрович
dc.contributor.author Miliutin, Oleksandr
dc.date.accessioned 2025-07-25T07:25:38Z
dc.date.available 2025-07-25T07:25:38Z
dc.date.issued 2025-06
dc.identifier https://economic-prostir.com.ua/article/202-formuvannya-strategiyi-zabezpechennya-konkurentospromozhnosti-pidpryyemstva-za-rezultatamy-benchmarkingovogo-analizu/
dc.identifier.citation Хамініч С. Ю. Формування стратегії забезпечення конкурентоспроможності підприємства за результатами бенчмаркінгового аналізу / С. Ю. Хамініч, О. О. Мілютін // Економічний простір. – 2025. – № 202. – С. 265-272 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/15872
dc.description.abstract UK: У статті розкрито підхід до формування стратегії забезпечення конкурентоспроможності підприємства на основі результатів бенчмаркінгового аналізу. Об’єктом дослідження є Академія ІМТ, що працює у сфері короткострокової IT-освіти. В умовах економічної нестабільності та зростаючої конкуренції виявлено необхідність формування конкурентної стратегії як складової загальної системи управління конкурентоспооможністю підприємства. За результатами бенчмаркінгового аналізу виявлено конкурентні переваги й відставання від конкурентів і запропоновано обрати стратегію фокусування на лідерстві за витратами у визначеному сегменті ринку. Обґрунтовано доцільність врахування кращих практик конкурентів для реалізації стратегії. Рекомендовані заходи з імплементації стратегії, включаючи маркетингові, організаційні та комунікаційні інструменти. uk_UA
dc.description.abstract EN: The article presents an approach to developing a strategy for ensuring enterprise competitiveness based on the benchmarking analysis results. The object of the study is the IMT Academy, a company operating in the field of shortterm IT education. In the context of economic instability caused by martial law and an increasingly competitive market, the need for a comprehensive competitive strategy as part of the competitiveness management system is identified. Benchmarking analysis revealed competitive advantages and weaknesses compared to the main market players. Key advantages of IMT Academy include competitive pricing transparency, high relevance of educational programs, strong instructional quality, detailed course materials, and high-quality support. The professional credibility of instructors, combined with clear and appealing website design, further strengthens the competitive position of the company. Weaknesses such as lack of trial lessons, lower brand awareness, and insufficient social media activity are also addressed. As a result, a cost focus strategy within a defined market segment, according to M. Porter's typology, is recommended as for enhancing competitiveness at a basis of applying best practices of competitors is substantiated. Implementation measures include marketing, organizational, and communication tools. The paper provides folowing strategic recommendations: implementing payment in installments from the bank; career support initiatives; structured marketing communication planning in order to increase brand awareness, by attracting banner advertising channels, video advertising and advertising in social networks; developing a plan for activity on social networks, in particular on Instagram, and low-budget social media campaigns. It is proposed that IMT Academy deepen its presence in high-demand micro-niches and invest in content scalability through modern technologies. The implementation of the cost focus strategy, supported by benchmarking insights, is expected to enhance the company's ability to improve its market position.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" uk_UA
dc.publisher DOI: https://doi.org/10.30838/EP.202.265-272
dc.subject стратегія uk_UA
dc.subject конкурентоспроможність uk_UA
dc.subject конкурентний аналіз uk_UA
dc.subject управління конкурентоспроможністю uk_UA
dc.subject бенчмаркінг uk_UA
dc.subject ринок IT освіти uk_UA
dc.subject конкурентні переваги uk_UA
dc.subject конкурентна стратегія uk_UA
dc.subject фокусування на лідерстві за витратами uk_UA
dc.subject cost leadership focus uk_UA
dc.subject strategy uk_UA
dc.subject competitiveness uk_UA
dc.subject IT education market uk_UA
dc.subject competitiveness management uk_UA
dc.subject competitive analysis uk_UA
dc.subject competitive advantages uk_UA
dc.subject benchmarking uk_UA
dc.subject competitive strategy uk_UA
dc.title Формування стратегії забезпечення конкурентоспроможності підприємства за результатами бенчмаркінгового аналізу uk_UA
dc.title.alternative Formation of a strategy for ensuring the enterprise competitiveness based on the benchmarking analysis results uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу