UK: У статті проаналізовано ключові виклики та умови, що впливають на розвиток потенціалу закладів вищої освіти, розташованих у прифронтових регіонах України. Досліджено особливості функціонування університетів в умовах воєнного стану, зокрема проблеми міграції кадрів, руйнування освітньої інфраструктури, зміну механізмів фінансування та зменшення чисельності здобувачів освіти. На основі сучасних досліджень і емпіричних даних встановлено, що університети, розташовані в зоні бойових дій, змушені шукати нові адаптивні моделі, які включають міжнародну академічну співпрацю та посилення інституційної автономії. Проаналізовано внутрішні та зовнішні фактори, що впливають на розвиток українських університетів, а також наведено приклади із Запорізького регіону щодо пом’якшення негативного впливу воєнного стану на їхню діяльність та збереження неперервності освітнього процесу. У статті підкреслено необхідність системної державної підтримки та впровадження довгострокових стратегій відновлення. Перспективи подальших досліджень полягають у розробці адаптивних моделей управління кадровим, науковим та освітнім потенціалом українських закладів вищої освіти в умовах швидкозмінного зовнішнього середовища.
EN: The article analyzes the key challenges and conditions influencing the development of the potential of higher education institutions located in frontline regions of Ukraine. It explores the specific features of university functioning under martial law, with attention to issues such as staff migration, the destruction of educational infrastructure, changes in funding mechanisms, and a decrease in the student population. Particular emphasis is placed on the urgent challenges faced by universities during wartime, including the retention of academic staff, maintenance of the educational process, and the assurance of safety for students and employees. Based on current research and empirical evidence, the study identifies that higher education institutions situated in conflict-affected areas are compelled to seek new adaptive models that involve international academic cooperation and enhanced institutional autonomy. Strategic directions for preserving and advancing the labor, intellectual, and scientific potential of universities are outlined, emphasizing digitalization, flexible management practices, and comprehensive social support for personnel. The article examines both internal and external factors affecting the development of Ukrainian higher education institutions and provides specific examples from the Zaporizhzhia region regarding efforts to mitigate the consequences of war and maintain educational continuity. The need for systematic governmental support and the implementation of long-term recovery strategies is underscored. Furthermore, the study highlights the resilience and adaptability of universities in crisis settings, demonstrating that targeted management strategies and international academic integration can serve as key drivers of sustainable development even in regions severely affected by military threats. The findings reveal the critical role of academic mobility, faculty involvement in grant-funded projects, the establishment of safe working conditions, and the implementation of flexible human resource policies that incorporate both professional and psychological support. Therefore, the potential of higher education institutions in frontline areas evolves not only through internal resources but also through their ability to integrate into the global academic and research landscape, while preserving their social and scholarly mission at the regional level. Future research should focus on developing adaptive models for managing human capital in higher education under rapidly changing external conditions.