UK: У статті відзначено, що в умовах цифрової трансформації для підприємств, особливо з традиційною бізнесмоделлю, виникають як великі можливості, так і виклики. Конкуренція посилюється, перетворюючись в гіперконкуренцію, яка передбачає пошук нових інструментів завоювання лояльності клієнтів та пришвидшення процесів інноватизації. У статті надається узагальнення адекватних стратегій розвитку підприємств на основі використання інформаційних технологій, вивчення наслідків впливу цифрової трансформації на конкуренцію та на різні форми цифрової нерівності на мікро- та мезорівнях, в тому числі в умовах поширення глобальних цифрових платформ.
Проходження трьох етапів - оцифрування, цифровізації, безпосередньо цифрової трансформації передбачає зміни в стратегіях підприємств, зміни організаційної структури, інформаційних технологій, ланцюгів поставок, маркетингу, розвиток власних цифрових платформ, диверсифікацію ринку, процес cпів-творення. Для успішної цифрової трансформації компанії потребують формування принципово нового набору активів, зокрема ITінфраструктури, Big Data, AI, IoT та блокчейн, цифрової гнучкості, цифрових мережевих можливостей, хмарних рішень тощо. Для різних типів компаній існують свої особливості цифрової трансформації.
Встановлено, що глобальним викликом для усіх підприємств є компанії-цифрові платформи, які перетворилися на глобальних соціально-технічних посередників, і бізнес-організації, які не лише з'єднують користувачів, але й забезпечують основну інфраструктуру для ведення бізнесу. Контроль за доступом до технологій дозволяє їм створювати глобальні мережі для передачі даних і капіталу, контролюючи доступ до важливих ресурсів, водночас зміцнюючи своє домінування через збільшення контролю за технологіями та даними, які платформами перетворюються на ключовий актив, що спричиняє процес фінансіалізації.
Цифрові платформи сприяють глобалізації конкуренції між працівниками та урядами і посилюють умови
гіперконкуренції, що стає викликом для компаній з традиційними бізнес-моделями, які прагнуть вистояти і забезпечити розвиток, оскільки ризики масових банкрутств посилюються, що в свою чергу посилює цифрову нерівність як на мікро-, так і на мезорівні.
EN: The article describes the problem that in the context of digital transformation enterprises, especially those with a
traditional business model, face both great opportunities and challenges. The competition is intensifying, turning into
hyper-competition, which implies the search for new tools to win customer loyalty and accelerate innovation processes.
The article provides a generalization of adequate strategies for the development of enterprises based on the use of information technology, studying the effects of digital transformation on competition and on various forms of digital inequality
at the micro and meso levels, including the background of the proliferation of global digital platforms.
Digital transformation involves 3 stages - digitization, digitalization, digital transformation itself; it involves changes
in enterprise strategies, organizational structure, information technology, supply chains, marketing, development of own digital platforms, market diversification, co-creation. For a successful digital transformation, companies need to build a
fundamentally new set of assets, including IT infrastructure, Big Data, AI, IoT and blockchain, digital flexibility, digital
network capabilities, cloud solutions, etc. Different types of companies have their own peculiarities of digital transformation.
In a hypercompetitive environment, it is more difficult to maintain the company's performance trends due to the change
in competition patterns to rivalry patterns, which are characterized by shorter product life cycles and an accelerated
pace of innovation. This means that hypercompetition reduces the ability of firms to create sustainable competitive advantages, calling into question, if not the validity, then at least the usefulness of using a resource-based strategy. This
thesis is especially important in the context of digital transformation, because it quickly depreciates the strategic assets
of traditional companies. A global challenge for all businesses is the development of digital platforms that have evolved
into global social and technical intermediaries and business organizations that not only connect users, but also provide
the basic infrastructure for doing business. Their control over access to technology allows them to create global networks
for the transfer of data and capital, controlling access to important resources, while strengthening their dominance
through increased control over technology and data, which digital platforms turn into a key asset that drives the financialization process.
Digital platforms are contributing to the globalization of competition between employees and governments and increasing hypercompetitive conditions, which is challenging companies with traditional business models to survive and
grow, as the risks of massive bankruptcies increase, which in turn exacerbates digital inequality at both the micro and
meso levels.