UK: У даній статті визначені пріоритетні компетенції майбутніх фахівців (за економічним напрямком роботи) підприємств, виходячи з глобальних трендів розвитку економіки у провідних економічно розвинутих
країнах та в Україні. Встановлено, що в даний час економічний блок робіт на наших підприємствах на
2/3 базується на застосуванні цифрових технологій. Але в умовах стрімкого розвитку IT-технологій на
підприємствах виникла нова проблема: цифрова компетентність кадрів значно відстає від сучасних можливостей підвищення ефективності управління підприємством на базі цих новітніх IT-технологій. Саме
досконале володіння IT-технологіями та творчими когнітивними навичками і компетенціями майбутніх
економістів є запорукою економічного та науково-технічного розвитку кожного підприємства. Визначено актуальні на даний час форми та методи навчання студентів для прищеплення їм творчого підходу
при вирішенні конкретних виробничих проблем. Приведені приклади застосування у навчальному процесі
різноманітних прикладних економічних програм, котрі сприяють ефективному засвоєнню навчальних дисциплін та розвитку когнітивних здібностей майбутніх фахівців.
EN: This article defines the priority competencies of the future specialists (according to the economic direction of work)
of enterprises, based on global trends in the development of the economy in the leading economically developed
countries and in Ukraine. It has been established that today the economic unit of work at our enterprises is based
on the application of digital technologies for 2/3. These technologies make it possible to increase labor productivity,
significantly reduce the time of designing and mastering the production of new products, shorten the technological and
financial cycles of production and sale of products, as well as enter global markets. Special attention was paid to the
application of digital technologies specifically to small and micro-enterprises, as today they make up 95% of the total
number of enterprises in the economy of Ukraine. But in the conditions of the rapid development of IT technologies at enterprises, a significant problem has arisen: the digital competence of personnel lags far behind the modern
possibilities of increasing the efficiency of enterprise management based on these latest IT technologies. There are
several reasons but the main one is that educational institutions of professional pre-higher education are "lagging
behind" in technologies and methods of teaching digital technologies. This lag is typical not only for the disciplines
of professional and practical training that are taught, but also for the forms and methods of education that are used.
The cognitive skills and competencies of future economists are the key to the economic and scientific and technical
development of each enterprise and the whole country. The authors creatively interpreted the results of their own and
international research on the evolution of skills and competencies of economists at enterprises in Ukraine and other
economically developed countries. Dominant competencies for specialists of enterprises that are typical for Industry 3.0;
4.0; 5.0 are established. The improvement directions of modern competence training of specialists in the economics of
enterprises in educational institutions are indicated. It is noted that "digital" competence in highly developed countries
is already perceived as a necessary basic level of education for a young specialist, as well as evidence of employers'
trust in the level of "digital" training in educational institutions. Currently, relevant forms and methods of teaching
students to instill in them a creative approach to solving specific production problems have been determined. Examples
of the application of various economic programs in the educational process, which lead to the effective assimilation of educational disciplines and the development of cognitive abilities of future specialists, are given.