UK: Дослідження присвячено аналізу проблем та особливостей розвитку туристичної галузі України, в контексті військового стану і нестабільної політичної ситуації, окресленню перспектив їх подолання та сталого розвитку туристичного ринку в післявоєнний період. В роботі було проаналізовано теоретичні передумови формування та розвитку ринку міжнародних туристичних послуг з урахуванням соціально-економічної кризи. Також, здійснено аналіз сучасного стану ринку туристичних послуг України у
2020–2023 рр. Результатом дослідження стала оцінка перспективи розвитку міжнародного туризму в
Україні під час активної стадії війни, та опісля. Визначено, що туристичний ринок України, як і інші галузі економіки перебувають у стані стагнації на переважній більшості вітчизняних територій, бо анексія
25% українських земель є глобальним викликом для тієї частини держави, яка попри військову агресію
має змогу нарощувати власний економічний потенціал. Оскільки витратні статті бюджету під час війни тільки ростуть, а можливість збільшувати виробництво та реалізацію туристичних послуг лише зменшується. Встановлено, що вивчення принципів, особливостей та закономірностей функціонування міжнародного туризму під час соціально-економічної та військово-демографічної кризи є вкрай важливим
EN: The study is devoted to the analysis of the problems and peculiarities of the development of the tourism industry
in Ukraine, in the context of the state of war and the unstable political situation, and to the outline of prospects
for overcoming them and the sustainable development of the tourism market in the post-war period. The tourism
industry is one of the most promising and economically balanced branches of the economy. It has been established
that international tourism is a socio-economic, environmental protection tool of global influence, aimed at integrating
the state's cultural and historical heritage, intellectual potential and recreational opportunities for health and recovery
into the global space, while preserving national authenticity.Its dynamic development is the basis of the steady
evolution of the national economy of states and the popularization of globalization processes on the international
financial market. A feature of this industry is the use of all resources available to the state, including unprofitable
or unprofitable objects.The paper analyzed the theoretical prerequisites for the formation and development of the
market of international tourist services, taking into account the socio-economic crisis. An analysis of the current state
of the tourist services market of Ukraine and Israel in 2020–2023 was also carried out. As a result of the analysis of
the tourist services market of Ukraine, it was determined that tourism, after emerging from the global epidemiological
crisis, began to actively recover and showed active annual growth in 2022 in Zakarpattia Oblast by 16%, Lviv Oblast
by 46%, and Chernivtsi Oblast by 98%, that is, in the territories of relative safety and peace. It was determined that
the tourist market of Ukraine, like other sectors of the economy, is in a state of stagnation in the dominant position of domestic territories, because the annexation of 25% of Ukrainian lands is a global problem for that part of the state,
which, in the face of military aggression, is able to build up its own economic potential. Since the expenditure items of
the budget during the war only grow, and the opportunity to increase the production and realization of tourist services
only decreases. It has been established that the study of the principles, features and regularities of the functioning of
international tourism during the socio-economic and military-demographic crisis is extremely numerous.