UK: У статті проаналізовано суть та значення стратегічного аналізу діяльності підприємства. В першу
чергу увага приділена визначенню змісту стратегічного аналізу. Зазначено, що стратегічний аналіз є
стартовим майданчиком розробки стратегії компанії і базується на дослідженні та оцінці внутрішнього
і зовнішнього середовища. Визначено ключові питання стратегічного аналізу макро- і мікросередовища
підприємстві. Стратегічний аналіз як функція стратегічного управління формує множину альтернатив
для прийняття рішення. В статті наводиться схема логічного переходу від аналізу мікро- і макросередовища підприємства до розробки альтернатив і вибору з них оптимальної стратегії. Зазначається місце
стратегічного аналізу у виробленні завдань стратегічного управління. Погоджується теза, що здійснення стратегічного вибору за даними стратегічного аналізу є основою, що «зшиває» окремі бізнес-рішення
з конкурентоспроможними діями, що враховують поточний стан підприємства.
EN: The article analyzes the essence and significance of strategic analysis of an enterprise's activities. It is worth
noting that, according to researchers, strategic analysis is the initial stage of development of any strategy and a tool
for collecting, analyzing and evaluating a database of internal and external environment in order to identify positive
and negative factors and ways to achieve strategic goals and directions of development of the industry. Attention is
paid to defining the content of strategic analysis. It is noted that strategic analysis is a starting point for developing
a company's strategy and is based on research and evaluation of the internal and external environment. The article
provides basic questions illustrating the relationship between the analysis of the environment and its conclusions.
In addition, the key issues of strategic analysis of the macro- and micro-environment of an enterprise are identified.
Strategic analysis as a function of strategic management forms a set of alternatives for decision-making. Based on
the analysis of these tasks, the article provides a scheme of logical transition from the analysis of the micro- and
macro-environment of an enterprise to the development of alternatives and selection of the optimal strategy from
them. The study presents related tasks that make up the appropriate strategy of an enterprise and visualizes the
role of strategic analysis as a tool for choosing an appropriate strategy by an enterprise. In particular, the author
determines that the first task is to analyze the macro-environment, which makes it possible to determine the subject
of its activities; the second is to determine the goals; the third is to conduct a direct strategic analysis, and the fourth
is to implement the strategy. The author emphasizes the place of strategic analysis in the development of strategic
management tasks. The author agrees with the thesis that making a strategic choice based on strategic analysis is the basis that "sews" individual business decisions with competitive actions that take into account the current state of the enterprise.