UK: У статті поставлено завдання наукового пошуку щодо теоретико-методологічних принципів формування стратегії підприємства, а також визначення виробничих сфер її реалізації. Соціально-економічні трансформації, які проводяться в Україні, постійні зміни законодавства, неефективне державне регулювання, високий рівень корупції та тіньової економіки – все це ускладнює нормальне функціонування підприємств. Як науковий підхід обрані теоретико-методологічні принципи конструювання стратегії підприємства: холістичний антропоморфізм; або методологічний індивідуалізм (редукціонізм); повна раціональність; обмежена раціональність; реактивний зв'язок; проактивний зв'язок; монопольні ренти; рікардинські ренти; шумпетеріанські ренти. Результатом наукової статті є запропонований інструментарій формування стратегії підприємства, в основі якого використовуються теоретико-методологічні принципи. Такий підхід відкриває можливості для розробки методичних положень для реального впровадження стратегії.
EN: The scientific research on theoretical and methodological principles of the strategy enterprise formation, as well as definition of production spheres of its implementation, has been put out as a task of the article. It has been proved that socio-economic
transformations that have been taking place in Ukraine, constant changes in legislation, ineffective state regulation, high levels of corruption and the shadow economy complicate the normal functioning of enterprises. Theoretical and methodological
principles of constructing a strategy for an enterprise have been chosen as a scientific approach. They are: holistic anthropomorphism; or methodological individualism (reductionism); complete rationality; limited rationality; reactive bond; proactive
connection; monopoly rentals; Ricardian rentals; Schumpeterian rents. The toolkit for the formation of enterprise strategy, which is based on theoretical and methodological principles, has been proposed. It opens up opportunities for developing methodological
guidelines for the realization of a strategy.