Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9808
Title: Стратегічні орієнтири реалізації інноваційного потенціалу транспортних підприємств при відбудові економіки
Other Titles: Strategic guidelines for the implementation of the innovative potential of transport enterprises in economic recovery
Authors: Ареф'єва, Олена Володимирівна
Arefieva, Olena
Вовк, Ольга Миколаївна
Vovk, Olha
Дмитрик, Христина Юріївна
Dmytryk, Khrystyna
Keywords: інноваційний потенціал
стратегічні орієнтири
відновлення економіки
модернізація
транспортні підприємства
innovation potential
strategic guidelines
economic recovery
modernization
transport enterprises
Issue Date: Nov-2022
Publisher: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Citation: Ареф'єва О. В. Стратегічні орієнтири реалізації інноваційного потенціалу транспортних підприємств при відбудові економіки / О. В. Ареф'єва, О. М. Вовк, Х. Ю. Дмитрик // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2022. – № 36. – С. 40-44.
Abstract: UK: Стаття присвячена дослідженню стратегічних орієнтирів реалізації інноваційного потенціалу підприємств. В умовах безпекових та економічних загроз транспортна галузь потребує інноваційного характеру при реалізації проєктів з відбудови і модернізації. Авторами сформовано внутрішні та зовнішні фактори інноваційного розвитку з урахуванням безпекових та галузевих викликів. Для характеристики внутрішніх факторів ефективності реалізації інноваційного потенціалу транспортних підприємств застосовано ресурсний підхід, що дозволив розкрити організаційні, матеріальні, людські та фінансові, координаційній умови. Зовнішні фактори визначають залежність від галузевих технологій, ринкових умов, а також необхідності реалізації євроінтеграційних цілей. В дослідженні розкрито специфічні стратегічні орієнтири реалізації інноваційного потенціалу за видами транспорту. За кожним видом транспортних послуг описано напрями інноваційних змін та їх вплив на розвиток національної економіки.
EN: The article is the research of strategic guidelines for the implementation of the innovative potential of enterprises. In the context of security and economic threats, the transport sector requires innovation in the implementation of reconstruction and modernization projects. The authors have formed internal and external factors of innovative development, taking into account security and sectoral threats. To characterize the internal factors of the effectiveness of the implementation of the innovative potential of transport enterprises, a resource approach was applied. This allowed the authors to describe organizational, material, human and financial, coordination conditions. External factors determine the dependence on sectoral technologies, market conditions, as well as the need to implement European integration goals. In the aggregate, the environment for the realization of innovative potential focuses strategies on the innovative restoration of transport infrastructure, the search for innovations to restore business processes, staff retention and intellectualization, institutional support. The research reveals specific strategic guidelines for the implementation of innovation potential by type of transport. The directions of innovative changes and their impact on the development of the national economy are described for each type of transport services. The complete blockade of air and sea transport provoked a reorientation of transportation to the automobile and the railway transport. At the same time, the energy problem of automobile transportation has provoked an increase in demand for innovations in energy saving and the spread of electrical technologies. Also, railway transport has become a tool for evacuation transportation and the growth of requests for food transportation. This provoked the realization of innovative potential in the modernization of rolling stock, accelerating the implementation of European standards for infrastructure. The authors associate further strategic guidelines with the need not only to restore the destroyed infrastructure, but also the need to implement EU standards, introduce energy-saving technologies, innovations in logistics and business processes.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9808
Other Identifiers: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/36_2022/8.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.36-6
Appears in Collections:№ 3 (36)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Arefieva.pdf177,49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.