Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/884
Title: Бізнес-середовище: характеристика, структура, розвиток, діагностика
Other Titles: Business environment: characteristics, structure, development, diagnostics
Authors: Набока, Юрій Васильович
Naboka, Yurii
Keywords: бізнес-середовище
внутрішнє середовище
зовнішнє середовище
фактори
ресурси
процеси
структура
розвиток
підприємство
динамічні здібності
business environment
internal environment
external environment
factors
resources
processes
structure
development
enterprise
dynamic capabilities
Issue Date: Oct-2018
Citation: Набока Ю. В. Бізнес-середовище: характеристика, структура, розвиток, діагностика / Ю. В. Набока // Економічний простір. – 2018. – № 138. – С. 192-200.
Abstract: UK: Метою статті є дослідження бізнес-середовища суб’єктів господарювання. Визначено, що у науковому просторі відсутня чітка дефініція змісту терміну «бізнес-середовище», а також застосовуються різні критеріальні підходи й нема уніфікованої ідентифікації головних структуроутворюючих елементів. Автором доведено, що бізнес-середовище є сукупністю факторів, у межах яких здійснюється господарська діяльність з метою отримання прибутку. Для підприємства зовнішнє середовище є сукупністю системоутворюючих факторів: фактори зв’язку (зв’язувальні параметри середовища), ресурси (допоміжні засоби), процеси (упорядковані дії), суб’єкти (юридичні та фізичні особи). Внутрішнє середовище підприємства складається з таких факторів, як: власники підприємства (бізнесмени, підприємці, акціонери, інвестори, засновники), фактори зв’язку (внутрішньокорпоративні формалізовані та неформалізовані структуроутворюючі норми, правила, цінності), ресурси (допоміжні засоби, які підконтрольні власникам), процеси (упорядковані дії у межах підприємства, які підконтрольні власникам). Зазначено, що особливістю розвитку бізнес- середовища є перманентна зміна факторів за кількісними та якісними параметрами, відповідно, констатація та опис структури бізнес-середовища можливі лише на певний момент часу. Висвітлені теорії та поширені прикладні інструменти менеджменту та маркетингу, щодо діагностики бізнес-середовища. Практичне значення статті полягає у тому, що для підприємств створюється підґрунтя розробки прикладних механізмів соціально-економічного розвитку із урахуванням стану та впливу бізнес-середовища.
EN: The purpose of the article is to study the business environment of business entities. It was determined that in the scientific space there is no clear definition of the content of the term “business environment”, as well as various criterion approaches are used and there is no unified identification of the main structural elements. The author has proven that the business environment is a combination of factors in which business activities are carried out for the purpose of making a profit. For an enterprise, the external environment is a set of system-forming factors: communication factors (connecting environmental parameters), resources (auxiliary means), processes (ordered actions), subjects (legal entities and individuals). The internal environment of an enterprise consists of such factors as: owners of an enterprise (businessmen, entrepreneurs, shareholders, investors, founders), communication factors (intra-corporate formalized and non-formalized structure-forming norms, rules, values), resources (aids that are controlled by the owners), processes (orderly actions within the enterprise, controlled by the owners). It is noted that the peculiarity of the development of the business environment is a permanent change of factors by quantitative and qualitative parameters, respectively, the statement and description of the structure of the business environment are possible only at a certain point in time. The theories and common applied tools of management and marketing, on the diagnosis of the business environment are covered. The practical significance of the article lies in the fact that enterprises create a basis for developing applied mechanisms of socio-economic development, taking into account the state and influence of the business environment.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/884
Other Identifiers: DOI 10.30838/P.ES.2224.231018.192.257
http://economicspace.pgasa.dp.ua/article/view/165953/165329
Appears in Collections:№ 138

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Naboka.pdf713,88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.