Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/867
Title: Інноваційні аспекти розвитку міжнародного туризму
Other Titles: Innovative aspects of international tourism development
Authors: Сардак, Сергій Едуардович
Sardak, Serhii
Саркісьян, Аліна Сергіївна
Sarkisian, Alina
Keywords: інновації
міжнародний туризм
інноваційна активність
фактори
принципи інновацій
напрями інновацій
innovations; international tourism
innovative activity
factors; principles of innovations
directions of innovations
Issue Date: Oct-2018
Citation: Сардак С. Е. Інноваційні аспекти розвитку міжнародного туризму / С. Е. Сардак, А. С. Саркісьян // Економічний простір. – 2018. – № 138. – С. 18-28.
Abstract: UK: Метою статті є дослідження наявних та потенційних форм інновацій у міжнародному туризмі. У статті розглянуто особливості інноваційної діяльності та зазначено, що до інновацій в туризмі відносяться нововведення, що супроводжуються створенням нових туристичних послуг і удосконаленням старих, розробкою нових туристичних маршрутів, використанням нових технологій при обслуговуванні туристів. Зазначено, що здійснення ефективних інновацій в міжнародному туризмі має супроводжуватися принципами: науковості, системності, позитивного результату, іманентності інвестиційних процесів, відповідності інновації потребам туристів, зв'язності, безпеки, адаптивності, конкурентоздатності, керованості, врахування інноваційного потенціалу території, зворотного зв'язку. Визначено сучасні форми інновацій у космічному туризмі, дарк-туризмі, індустріальному, медичному, івент-туризмі, гастрономічному, кіно-туризмі, шопінг-туризмі, фото-туризмі та віртуальному туризмі. Для аналізованих видів туризму запропоновано потенційні напрями інновації у сферах продуктової політики, технологій, маркетингу, організаційно- управлінських заходів, сервісу, логістики. Ідентифіковано природні, біологічні, технічні, економічні, соціальні та управлінські фактори впливу на інноваційну активність в міжнародному туризмі.
EN: The purpose of the article is to study the existing and potential forms of innovation in international tourism. The article considers the features of innovation and points out that innovations in tourism include innovations that are accompanied by the creation of new tourist services and improvement of the old ones, the development of new tourist routes, the use of new technologies for the servicing of tourists. It is noted that the implementation of effective innovations in international tourism should be accompanied by the principles: scientific, systematic, positive result, immanentness of investment processes, conformity of innovations to the needs of tourists, connectivity, safety, adaptability, competitiveness, controllability, taking into account the innovative potential of the territory, feedback. The modern forms of innovations in space tourism, tourism, industrial, medical, tourism, gastronomic, film tourism, shopping tourism, photo tourism and virtual tourism are determined. For the analysed types of tourism, potential directions of innovation in the areas of product policy, technology, marketing, organizational and managerial measures, service, and logistics are offered. Identified natural, biological, technical, economic, social and managerial factors influencing innovation activity in international tourism.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/867
Other Identifiers: DOI 10.30838/ P.ES.2224.231018.18.243
http://economicspace.pgasa.dp.ua/article/view/165671/164908
Appears in Collections:№ 138

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sardak.pdf1,38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.