Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8655
Title: Трансформація бізнес-моделей видавництв в умовах війни та пандемії
Other Titles: Transformation of business models of publishing house in the conditions of war and pandemic
Authors: Шендерівська, Ліна Петрівна
Shenderivska, Lina
Гук, Ольга Володимирівна
Guk, Olga
Мохонько, Ганна Анатоліївна
Mokhonko, Hanna
Keywords: видавництва
війна
пандемія Covid-19
бізнес-модель Canvas
колаборація
дропшипінг
«єПідтримка»
publishing
war
Covid-19 pandemic
business model Canvas
collaboration
dropshipping
“yePidtrymka”
Issue Date: Mar-2022
Publisher: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Citation: Шендерівська Л. П. Трансформація бізнес-моделей видавництв в умовах війни та пандемії / Л. П. Шендерівська, О. В. Гук, Г. А. Мохонько // Економічний простір. – 2022. – № 179. – С. 79-85.
Abstract: UK: Обґрунтовані завдання видавничої справи в умовах війни і післявоєнний період – це посилити цінності гуманізму, української державності, розповісти світу і зафіксувати для прийдешніх поколінь факти війни рф проти України. Визначено засади державної підтримки суб’єктів видавничої справи. Вона має послідовною і комплексною, своєчасною і прогресивною, спрямованою на дотримання свободи слова, пріоритет української мови, недопущення руйнування суверенітету країни. Окреслено властивості інтелектуального капіталу, який в істотній мірі формується і розвивається читанням літератури. Проаналізовано досвід функціонування видавництв в умовах війни та пандемії Covid-19. Здійснено періодизацію для вивчення розвитку видавництв у кризових умовах. Досліджено бізнес-моделі, які застосовували суб’єкти видавничої справи на цих етапах розвитку, а саме, диверсифікація, Freemium, передзамовлення, колаборація, Long Tail, дропшипінг та інші.
EN: Publishing fulfills an important social mission, protects the Ukrainian language and culture from destruction, promotes humanism and moral values, and multiplies knowledge. And now, in the extremely difficult conditions of the war and the Covid-19 pandemic, when the subjects of the publishing business of Ukraine are trying to perform social functions as much as possible, the task of preserving business and achieving cost recovery is urgent. And this requires the study of effective business models that balance the performance of economic and social functions. The article examines the specific manifestations of the crisis in the publishing business – a small market size, due to the specifics of the product and insufficient attention to the promotion of reading; insignificant growth potential of the market, if we take into account the reduction of the population of Ukraine; shortage of investment resources. First of all, the business models of leading publishing houses are analyzed. The development of business models of publishing houses during the war and the Covid-19 pandemic is studied in accordance with the periodization method. The spread of the Freemium business model, which helps to balance the performance of social and economic functions, as well as the Long Tail model, which allows to meet to more effectively the demands of readers, while minimizing the risks of publi-shers are determined. There has been a greater use of diversification, primarily due to the development of digital technologies and limited access to the channels of sale of printed publications during the war and lockdown. The development of collaboration of publishing houses at the intra-industry, inter-industry, international levels is identified. The international collaboration has significant potential, as readers around the world now need content about Ukrainians in Ukraine and around the world, objective information about the Russian Federation's war against Ukraine, cooperation between states to help the Ukrainian nation and protect against military aggression. The principles of state support of publishing entities in Ukraine have been determined. It must be consistent and comprehensive, prompt and progressive, aimed at respecting freedom of speech, the priority of the Ukrainian language, preventing the destruction of the country's sovereignty. The properties of intellectual capital, which is significantly formed and developed by reading literature, are outlined.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8655
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1085/1046
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/179-12
Appears in Collections:№ 179

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shenderivska.pdf389,85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.