Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8654
Title: Інтегрований механізм інструментального забезпечення стратегічного розвитку бізнес-моделі підприємств авіаційної галузі
Other Titles: Integrated mechanism of instrumental support for strategic development of business model of aviation industry enterprises
Authors: Побережна, Заріна Миколаївна
Poberezhna, Zarina
Keywords: бізнес-модель
інструментальне забезпечення
інформаційне забезпечення
стратегічне управління
стратегічний розвиток
авіапідприємства
business model
tooling
information support
strategic management
strategic development
aviation enterprises
Issue Date: Mar-2022
Publisher: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Citation: Побережна З. М. Інтегрований механізм інструментального забезпечення стратегічного розвитку бізнес-моделі підприємств авіаційної галузі / З. М. Побережна // Економічний простір. – 2022. – № 179. – С. 70-78.
Abstract: UK: Інструментальне забезпечення стратегічного розвитку бізнес-моделі авіапідприємств відіграє важливе значення як для окремого підприємства, так і для галузі в цілому. Встановлено, що інструментальне забезпечення стратегічного розвитку бізнес-моделі авіапідприємства, представлено такими трьома контурами: концептуальними засадами механізму інструментального забезпечення процесу стратегічного розвитку бізнес-моделі авіапідприємств, концептуального забезпечення стратегічного розвитку та процесу стратегічного управління розвитком авіапідприємства. В статті акцентовано увагу на якості інформаційного забезпечення досліджуваного механізму, базисом якого виступає законодавче поле, також ряд внутрішніх і зовнішніх потоків, від яких залежить ефективність розробки фінансової, маркетингової, виробничої стратегії, стратегій управління персоналом та інвестиційної діяльності. Окрему увагу приділено інструментам цілевизначення авіапідприємства, а саме: дослідження середовища функціонування авіапідприємства; розробки і планування стратегії авіапідприємства; реалізації стратегії та стратегічного контролювання розвитку авіапідприємства. Зазначено, що вибір інструментів є індивідуальним для кожного підприємства в залежності від мети його діяльності і обраної бізнес-моделі. Проведене дослідження стало підґрунтям розробки алгоритмічної моделі інструментального забезпечення в загальному процесі стратегічного управління розвитком авіапідприємства, що дасть можливість посили ступінь контрольованості мінливих факторів зовнішнього середовища, адже процес стратегічного управління буде здійснюватися з використанням найбільш прийнятного та дієвого механізму його інструментального забезпечення.
EN: The relevance of the study is due to the realities of modern reality, requiring managers at all levels to implement the principles of strategic thinking and strategic management in the activities of their own management systems to ensure their efficiency and sustainable development, the effectiveness of which is. The purpose of the study is to develop an integrated mechanism for instrumental support of strategic development of the business model of the airline, which will be the basis of the algorithmic model of instrumental support in the overall process of strategic management of aviation enterprises. The theoretical and methodological basis of the study was a system-structural approach, which considers the process of strategic management of the business model as a holistic structured system, which is also part of enterprise management as a whole, logical analysis, systems approach and more. It is established that the instrumental support of strategic development of the airline business model is represented by the following three contours: conceptual bases of the mechanism of instrumental support of the process of strategic development of the airline business model, conceptual support of strategic development and strategic management of airline development. The article focuses on the quality of information support of the studied mechanism, which is based on the legislative field, as well as a number of internal and external flows on which depends the effectiveness of financial, marketing, production strategy, personnel management strategies and investment activities. Particular attention is paid to the tools of targeting the airline, namely: study of the environment of the airline; development and planning of airline strategy; implementation of airline strategy and strategic control of airline development. It is noted that the choice of tools is individual for each company depending on the purpose of its activities and the chosen business model. The study was the basis for developing an algorithmic model of tooling in the overall process of strategic management of airline development, which in turn will increase the degree of control over changing environmental factors, as the strategic management process will be carried out using the most acceptable and effective mechanism of its tooling.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8654
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1084/1045
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/179-11
Appears in Collections:№ 179

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Poberezhna.pdf541,21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.