Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8246
Title: Оптимізація франчайзингового договору в умовах пандемії
Other Titles: Оптимизация франчайзингового договора в условиях пандемии
Optimization of the franchise agreement in a pandemic
Authors: Цеслів, Ольга Володимирівна
Цеслив, Ольга Владимировна
Tsesliv, Olga
Пазюра, А. В.
Пазюра, А. В.
Pazyura, Anna
Keywords: оптимізація
франчайзер
франчайзі
прибуток
невизначеність
оптимизация
франчайзи
прибыль
неопределенность
optimization
franchisor
franchisees
profit
uncertainty
Issue Date: Nov-2021
Publisher: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Citation: Цеслів О. В. Оптимізація франчайзингового договору в умовах пандемії / О. В. Цеслів, А. В. Пазюра // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2021. – № 33. – С. 278-284.
Abstract: UK: У статті розглянуто системи франчайзингу в туризмі в умовах пандемії. Туризм є однією з провідних сфер економіки України, яка забезпечує надходження до бюджетів, створює робочі місця, формує позитивний імідж держави, підвищує конкурентоспроможність національних туристичних продуктів, чинить вагомий вплив на економіку України. У роботі проведено аналіз динаміки кількості франчайзингових турагентств за останні роки в Україні. Наведено найбільш успішні напрями франшиз. Проаналізовано різні види нарахування роялті у франчайзингу. Розроблено економіко-математичну модель для оптимізації франчайзингового договору франчайзі та франчайзера з метою отримання максимального прибутку. Для нелінійних функцій попиту та витрат отримано аналітичні вирази, які дають можливість розрахувати параметри договору між франчайзером та франчайзі в рамках отриманої економіко-математичної моделі.
RU: В статье рассмотрены системы франчайзинга в туризме в условиях пандемии. Туризм является одной из ведущих сфер экономики Украины, которая обеспечивает поступление в бюджеты, создает рабочие места, развивает положительный имидж государства, повышает конкурентоспособность национальных туристических продуктов, оказывает существенное влияние на экономику Украины. В работе проведен анализ динамики количества франчайзинговых турагентств за последние годы в Украине. Приведены наиболее успешные направления франшиз. Проанализированы разные виды начисления роялти во франчайзинге. Разработана экономико-математическая модель для оптимизации франчайзингового договора франчайзи и франчайзера с целью получения максимальной прибыли. Для нелинейных функций спроса и расходов получены аналитические выражения, позволяющие рассчитать параметры договора между франчайзером и франчайзи в рамках полученной экономико математической модели.
EN: The article considers franchising systems in tourism in a pandemic. Tourism is one of the leading areas of Ukraine's economy, which provides budget revenues, creates jobs, and promotes a positive image of the state. The paper analyzes the dynamics of the number of franchised travel agencies in recent years in Ukraine. The most successful directions of franchises are given. Different types of royalty accrual in franchising are analyzed. An economic-mathematical model has been developed to optimize the franchise agreement between the franchisee and the franchisor in order to obtain maximum profit. For nonlinear functions of demand and costs, analytical expressions are obtained, which make it possible to calculate the parameters of the contract between the franchisor and the franchisee, within the framework of the obtained economic-mathematical model. The article calculates the net present value for outbound tourists, as this flow is the largest. The flow of domestic tourists is much this is due to inefficient and irrational use of natural resource potential, poor transport infrastructure. There is no clear strategy for the development of the tourism industry. Most compatriots prefer foreign resorts, receiving a higher level of service, comfort, supporting the economy of foreign countries [7]. In the GDP of our country, the total contribution of tourism is only 5.4%, while in countries where tourism is well developed, it reaches 10%. As a result of the analysis of the situation in the field of tourism, it is proved that Ukraine has great opportunities for the development of various types of tourism. It is necessary to expand tourist routes. Improvement of information systems in tourism. Creation and implementation of tourism development programs on a regional basis, improvement of the legal framework, intensification of domestic tourism. Let's analyze the reasons. which hinder the development of domestic tourism. First, the unfavorable economic situation; increase in the price of tourist services. Secondly, reduction of types of tours for middle-income people; high competition and aggressive policies of countries with similar baseline data.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8246
Other Identifiers: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/33_2021/41.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.33-39
Appears in Collections:№ 6 (33)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tsesliv.pdf336,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.