Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7755
Title: Бізнес-модель fmcg-ритейлу в умовах глобального конкурентного середовища економіки знань
Other Titles: Fmcg-retail business model in the global competitive environment of the knowledge economy
Authors: Гузенко, Анастасія Олегівна
Huzenko, Anastasiia
Keywords: FMCG-ритейл
глобальне конкурентне середовище економіки знань
фактори впливу
бізнес-модель
бізнес-модель FMCG-ритейлу
FMCG-retail
global competitive environment of knowledge economy
factors of influence, business model
busi-ness model of FMCG-retail
Issue Date: Sep-2021
Citation: Гузенко А. О. Бізнес-модель fmcg-ритейлу в умовах глобального конкурентного середовища економіки знань / А. О. Гузенко // Економічний простір. – 2021. – № 173. – С. 7-12.
Abstract: UK: У статті проаналізовано період функціонування FMCG-ритейлу в умовах глобального конкурентного середовища економіки знань. Ритейл цілеспрямовано впливає на ринкове середовище та динаміку економічного розвитку, сприяючи поширенню процесів економічної та культурної глобалізації, закріпленню тісних світогосподарських зв’язків, визначенню ринкових орієнтирів для виробників, конкурентів і споживачів, і навпаки, глобальне конкурентне середовище економіки знань уже диктує правила гри та виживання на ринку, тому в роботі проведено оцінювання основних факторів впливу глобального конкурентного середовища економіки знань на світовий ринок FMCG-ритейлу. Метою статті є розроблення та обґрунтування нової бізнес-моделі FMCG-ритейлу в умовах глобального конкурентного середовища економіки знань. В результаті дослідження виявлено трансформацію бізнес-моделі у таких складових частинах, як фактори впливу, ключові партнери, ресурси, дії, головні цінності, канали збуту, способи комунікації, ключові клієнти, що приводить до зміни структури затрат і доходів.
EN: The article analyzes the period of functioning of FMCG-retail in the global competitive environment of the knowledge economy. Retail purposefully influences the market environment and the dynamics of economic development, contributing to the spread of economic and cultural globalization, strengthening close world economic ties, defining market guidelines for producers, competitors and consumers, and vice versa, the global competitive environment of the knowledge economy dictates in the market, therefore in the given work the estimation of the basic factors of influence of the global competitive environment of knowledge economy on the world market of FMCG-retail was carried out. The aim of the article is to develop and substantiate a new business model of FMCG-retail in a global competitive environment of the knowledge economy. The study revealed the transformation of the business model into the following components: factors of influence, key partners, resources, actions, core values, sales channels, methods of communication, key customers, which in turn leads to changes in the structure of costs and revenues. The new model emphasizes the need to create demand, not just to meet existing market needs. Digital transformations in Ukraine affect changes in the business model in several aspects. In the case of FMCG-retail, digital transformation includes digitization of operations, such as automation of logistics processes and tracking of customers’ movement on the site, digitization of supply chains, is automated location search and omnichannel development. In turn, the classic marketing of promotion and branding in a global competitive environment of the knowledge economy becomes ineffective, it is replaced by intelligent marketing, which involves changing the approach to standard operations and processes – such as electronic price tags or geolocation services for personalized offers. The changes concern such a component of the business model as basic resources, the main focus is already shifting to human capital, which produces innovative technological solutions for business development, which brings increasing turnover. All these trends destroy the traditional boundaries of retail trade, and have a significant impact on the multi-channel business model, changing it dramatically.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7755
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/951
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/173-1
Appears in Collections:№ 173

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Huzenko.pdf482,12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.