Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7366
Title: Характеристика впливу соціально-економічної глобалізації на публічне управління
Other Titles: Characteristics of the influence of socio-economic globalization on public administration
Authors: Чубінська, Наталія Богданівна
Chubinska Natalia, Natalia
Keywords: управління
соціально-економічна глобалізація
публічне управління
освіта
публічне управління у сфері освіти
management
socio-economic globalization
public administration
education
public administration in the field of education
Issue Date: Aug-2021
Citation: Чубінська Н. Б. Характеристика впливу соціально-економічної глобалізації на публічне управління / Н. Б. Чубінська // Економічний простір. – 2021. – № 171. – С. 64-67.
Abstract: UK: Метою статті є характеристика основних особливостей впливу соціально-економічної глобалізації на систему публічного управління у сфері вищої освіти. Визначено, що процес глобалізації, як і інші процеси, має свій життєвий цикл, який, на нашу думку, слід розглядати як замкнуте коло, тобто він має кінець, але водночас стає початком нового циклу. Доведено, що глобалізація привела до необхідності навчання навичкам міжкультурного спілкування. Щоб рухатися в тому ж темпі зі світом, ми повинні почати, а не відвертатися від ідеї глобалізації та її впливу на навчальну програму вищої освіти, а також прагнути розуміння того, як виховувати громадян, які вписуються в глобальний образ життя. Зростаюча кількість тематичних досліджень вказує на складність впливу глобалізації на майбутнє вищої освіти. В подальшому слід приділити увагу визначенню основних чинників впливу соціально-економічної глобалізації на систему публічного управління у сфері вищої освіти.
EN: Today, our state is undergoing significant shifts and transformations of the outdated social system, affecting all spheres of the country’s functioning. Such shifts are taking place all over the world and are due to the presence and active influence of globalization processes. World globalization prompts all countries of the world to revise the outdated postulates of their national policy to-wards realizing the importance of adapting international goals and values recognized by the world community, which are designed not only to ensure the harmonious development of an individual country, but of the whole world. Globalization acts as a factor in leveling static ties between countries, expanding the boundaries of interaction. Basically, the vector of activity of globalization processes is inclined towards the formation of a unified system of socio-economic and political-legal forms of state structure. At the same time, a qualitatively new formation of branched transnational systems of ties is taking place, as a result of which qualitatively new “social actors” enter the world arena, which in turn form new communities, communications and channels of inter-action. Thus, the influence of globalization processes is becoming a powerful factor in the democratization of society, increased transparency in government circles and the establishment of equality in society. The purpose of the article is to characterize the main features of the impact of socio-economic globalization on the public administration system in the field of higher education. It is determined that the process of globalization, like other processes, has its own life cycle, which, in our opinion, should be considered as a vicious circle, that is, it has an end, but which, at the same time, becomes the beginning of a new cycle. It has been proven that globalization has led to the need for teaching intercultural communication skills. To move at the same pace with the world, we must start, not turn away from the idea of globalization and its impact on the curriculum of higher education, and strive to understand how to educate citizens who fit into a global way of life. A growing number of case studies point to the complexity of the impact of globalization on the future of higher education. In the future, attention should be paid to determining the main factors of the impact of socio-economic globalization on the public administration system in the field of higher education.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7366
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/issue/view/49
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/171-11
Appears in Collections:№ 171

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chubinska.pdf300,17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.