Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6888
Title: CRM-система: етапи розвитку та класифікація видів
Other Titles: CRM-system: stages of development and classification of species
Authors: Савран, Наталя Вікторівна
Savran, Natalia
Keywords: інструментарій
підприємство
CRM-система
розвиток
класифікація
enterprise
tools
classification
CRM-system
development
Issue Date: Apr-2021
Publisher: ДВНЗ ''Придніпровська державна академія будівництва та архітектури''
Citation: Савран Н. В. CRM-система: етапи розвитку та класифікація видів / Н. В. Савран // Економічний простір. – 2021. – №168. – С. 72-77‬‬
Abstract: UK: У статті визначено необхідність проведення автоматизації основних процесів на підприємстві з використанням СRM-системи, що здатна забезпечувати безперервну стандартизацію управління відносин із клієнтами. Автором ви-світлено основні етапи розвитку СRM-систем на світовому ринку. Виявлено особливості розвитку СRM-систем в іс-торичному просторі відповідно до обсягів ринку, які вони обслуговують. З’ясовано переваги та недоліки СRM-системи у процесі реалізації її підприємством, що дало змогу запропонувати власний погляд на концепцію CRM-систем відпо-відно до пред’явлених вимог. Досліджено найбільш затребувані види СRM-систем та представлено їх класифікацію з урахуванням сучасного інструментарію. Надано рекомендації щодо поширення CRM-систем у діяльності підприєм-ства та окреслено пріоритети подальшого розвитку цих систем в Україні.
EN: The article identifies the need to automate the main processes at the enterprise using a CRM system capable of providing continuous standardization of customer relationship management. The author considers the main stages of the development of CRM systems in the world market. Revealing the peculiarities of the development of various types of CRM systems in the histori-cal space in accordance with the market volumes from the end of the 20th century to 1919 of the 21st century, which they serve. The advantages and disadvantages of the CRM-system in the process of its implementation by the enterprise were clarified, it allowed us to offer our own view of the concept of CRM-systems in accordance with the requirements of transparency, plan-ning and shaving. It has been established that the CRM system makes it possible to ensure effective interaction with customers and suppliers; intermediaries; structural divisions of the enterprise. These capabilities are able to provide automation of the main and auxiliary business processes, which are accompanied by the preparation of reports, the extract of documents and the like. The types of CRM systems that are most in demand are investigated and their classification is presented: according to the assigned (sales management, marketing management, customer service management) according to the level of information pro-cessing (operational, analytical and collaborative) according to the type of access points according to the distribution method. The toolkit is described that allow you to create a data warehouse with the composition of goods or services produced, their assortment, a list of buyers and suppliers. CRM system tools include: advertising in the media, the Internet, mobile devices, CRM systems, call centers, direct contact in the office and directly through the product. The interface allows you to work with heterogeneous data and simultaneously plan, manage and control all business processes. Recommendations for the distribution of CRM systems in the activities of the enterprise are given and the priorities for the further development of these systems in Ukraine are outlined.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6888
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/859/833
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/168-12
Appears in Collections:№ 168

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Savran.pdf364,47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.