Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6866
Title: Соціальні підприємства та соціальна відповідальність організацій
Other Titles: Социальные предприятия и социальная ответственность организаций
Social enterprises and social responsibility of organizations
Authors: Купчак, Мар'яна Ярославівна
Купчак, Марьяна Ярославовна
Kupchak, Mariana
Малець, Діана Романівна
Малец, Диана Романовна
Malets, Diana
Keywords: підприємство
соціальний проєкт
соціальна відповідальність
соціальне підприємництво
соціальний звіт
предприятие
социальное предпринимательство
социальный проект
социальная ответственность
социальный отчет
enterprise
social project
social entrepreneurship
social report
social responsibility
Issue Date: May-2021
Citation: Купчак М. Я. Соціальні підприємства та соціальна відповідальність організацій / М. Я. Купчак, Д. Р. Малець // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2021. – № 30. – С. 42-47.‬
Abstract: UK: У статті досліджено актуальність та важливість соціальної відповідальності підприємств. Висвітлено роль соціальної відповідальності у розвитку підприємницької сфери. За допомогою детального аналізу проаналізовано зміст понять «соціальна відповідальність» та «соціальне підприємництво», а також їх відмінності. Визначено проблематику соціальної реалізованості у сфері підприємницької діяльності та ступінь важливості соціального підприємництва для розвитку України та українського суспільства. За допомогою анкетування встановлено рівень обізнаності українського студентства у сфері соціальної відповідальності. За допомогою дослідження чітко з’ясовано, яка роль соціальної реалізованості підприємств в їхній діяльності. На основі практичного досвіду підприємства Coca-Cola Beverages Ukraine визначено шляхи реалізації соціально відповідальної позиції на практиці та методи публічного звітування.
RU: В статье исследована актуальность и важность социальной ответственности предприятий. Освещена роль социальной ответственности в развитии предпринимательской сферы. С помощью детального анализа проанализировано содержание понятий «социальная ответственность» и «социальное предпринимательство», а также их различия. Определена проблематика социальной реализуемости в сфере предпринимательской деятельности и степень важности социального предпринимательства для развития Украины и украинского общества. С помощью анкетирования установлен уровень осведомленности украинского студенчества в сфере социальной ответственности. С помощью исследования четко установлено, какая роль социальной реализуемости предприятий в их деятельности. На основе практического опыта предприятия Coca-Cola Beverages Ukraine определены пути реализации социально ответственной позиции на практике и методы публичной отчетности. Ключевые слова: предприятие, социальная ответственность, социальное предпринимательство, социальный отчет, социальный проект.
EN: Today, a very important topic is social responsibility. It is important that conscious behavior is manifested in the business sphere as well. Social responsibility is a term that has a double meaning. On the one hand, it is the observance by the subjects of public relations of the requirements of social norms. On the other hand (in cases of irresponsible behavior that does not meet the requirements of the rules or violates public order), a person's social responsibility is that he undertakes to bear an additional duty of a personal or property nature. The article reveals this issue in detail. Social responsibility is truly the future of the entrepreneurial sphere and an activity that should be widely used in the practical activities of enterprises, constantly improving and expanding. The development of such a sphere of activity in Ukraine can significantly help in solving many social problems. The study revealed many advantages and prospects for the development of social responsibility. All the advantages and disadvantages are covered in detail in the article. The article highlights the relevance and importance of social responsibility in business. The purpose of the study is a theoretical justification and experimental verification of the effectiveness and importance of social responsibility in business. With the help of a detailed analysis, the content of the concepts of "social responsibility" and "social entrepreneurship" was revealed, the issues of social realization in the field of entrepreneurial activity, the level of awareness of Ukrainian students in this field of social responsibility were analyzed. The degree of importance of social entrepreneurship for the development of Ukraine and Ukrainian society is also determined. The analysis of the social report of Coca-Cola Beverages Ukraine provided an opportunity to consider in practice the implementation of a socially active position and methods of public reporting. Social responsibility is aimed at streamlining, harmonizing social relations and ensuring their progressive and stable development. The following methods were used in the study: theoretical, dialectical, empirical, concrete-historical, system analysis and problem-target synthesis, balance, sociological.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6866
Other Identifiers: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/30_2021/9.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.30-7
Appears in Collections:№ 3 (30)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kupchak.pdf280,93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.