Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6278
Title: Swot-аналіз євроінтеграційного прикордонного співробітництва України
Other Titles: Swot-анализ евроинтеграционного пограничного сотрудничества Украины
Swot-analysis of european integration border cooperation of Ukraine
Authors: Чалюк, Юлія Олексіївна
Чалюк, Юлия Алексеевна
Сhaliuk, Yuliia
Keywords: SWOT-аналіз
євроінтеграційне прикордонне співробітництво
транскордонне партнерство
соціальна політика
транснаціональні програми
співпраця України з ЄС
SWOT-анализ
евроинтеграционное пограничное сотрудничество
трансграничное партнерство
социальная политика
транснациональные программы
сотрудничество Украины с ЕС
SWOT-analysis
European integration cross-border cooperation
cross-border partnership
social policy
transnational programs
Ukraine's cooperation with the EU
Issue Date: Jan-2021
Citation: Чалюк Ю. О. Swot-аналіз євроінтеграційного прикордонного співробітництва України / Ю. О. Чалюк // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2021. – № 28. – С. 3-8.
Abstract: UK: Соціально-економічне співробітництво у прикордонних регіонах держав Східної Європи передбачає активну участь України у транснаціональних програмах «Польща – Білорусь – Україна», «Угорщина – Словаччина – Україна – Румунія» і «Румунія – Молдова – Україна». Використання наукового інструментарію SWOT-аналізу допомогло автору ідентифікувати слабкі та сильні позиції соціального партнерства України з країнами-членами і державами – кандидатами у члени ЄС. Потребують серйозного перегляду механізми та інструменти співпраці органів місцевого самоврядування, надання їм правової, фінансової, технічної допомоги. Побудована у роботі матриця SWOT-аналізу дала можливість виявити загрози та потенціал євроінтеграційного прикордонного співробітництва України, визначити сучасні соціальні тренди і перспективи міжрегіональної співпраці.
RU: Социально-экономическое сотрудничество в приграничных регионах государств Восточной Европы предполагает активное участие Украины в транснациональных программах «Польша – Беларусь – Украина», «Венгрия – Словакия – Украина – Румыния» и «Румыния – Молдова – Украина». Использование научного инструментария SWOT-анализа помогло автору идентифицировать слабые и сильные позиции социального партнерства Украины со странами-членами и государствами – кандидатами в члены ЕС. Требуют серьезного пересмотра механизмы и инструменты сотрудничества органов местного самоуправления, предоставления им правовой, финансовой, технической помощи. Построенная в работе матрица SWOT-анализа позволила выявить угрозы и потенциал евроинтеграционного пограничного сотрудничества Украины, определить современные социальные тренды и перспективы межрегионального сотрудничества.
EN:Socio-economic cooperation in the border regions of Eastern Europe involves Ukraine's active participation in the transnational programs "Poland-Belarus-Ukraine", "Hungary-Slovakia-Ukraine-Romania" and "Romania-Moldova-Ukraine". The use of scientific tools of SWOT-analysis helped the author to identify the weak and strong positions of Ukraine's social partnership with member states and candidate countries. Mechanisms and tools of cooperation of local self-government bodies, providing them with legal, financial and technical assistance need serious revision. The matrix of SWOT-analysis built in the work made it possible to identify threats and potential of European integration border cooperation of Ukraine, to identify current social trends and prospects for interregional cooperation. The implementation of the following measures can be called a priority in the development of modern socio-economic policy. First, the introduction of sanctions for violations of legislation in the field of social dialogue. Secondly, the enshrinement of the principle of non-discrimination against part-time workers. Third, the approval of minimum state standards of social services. Fourth, the development of e-democracy, e-petitions. Fifth, the introduction of a ban on termination of the employment contract in case of refusal of the employee to transfer from full-time to part-time employment. Sixth, targeted and volunteer assistance of charitable organizations to vulnerable groups. Seventh, the involvement of the unemployed for a minimum wage in landscaping work. Eighth, the use of flexible forms of employment, secondary employment. Ninth, stimulating the mobility of workers with a surcharge for learning new specialties. Tenth, providing subsidies to enterprises for job creation and retraining. To alleviate the current socio-economic crisis and avoid workers' strikes, governments face a dilemma: to invest in the economy or to save people. Many European countries set a worthy example. They choose the social protection of their citizens as the main priority of public policy.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6278
Other Identifiers: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/28_2021/3.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.28-1
Appears in Collections:№ 1 (28)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Сhaliuk.pdf409,29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.