Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5913
Title: Управління організаційною культурою підприємства
Other Titles: Management organizational culture of the enterprise
Authors: Євтушенко, Наталя Олександрівна
Yevtushenko, Nаtalia
Keywords: організаційна культура
підприємство
цінності
працівник
управління
enterprise
organizational culture
management
pratsivnik
values
Issue Date: Dec-2020
Publisher: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Citation: Євтушенко Н. О. Управління організаційною культурою підприємства / Н. О. Євтушенко // Економічний простір. – 2020. – № 164. – С. 86-90.
Abstract: UK: У статті проведено дослідження теоретичних аспектів щодо особливостей управління організаційною культурою підприємства. Проаналізовано в рамках функціонального підходу змістовне наповнення поняття «організаційна куль- тура» за відібраними функціями. Обґрунтовано набір функцій організаційної культури підприємства з урахуванням ступеня її впливу на інтереси учасників соціально-економічного процесу, що дало підстави для формування змістовного наповнення поняття «управління організаційної культури підприємства» відповідно до цінностей. Запропоновано про- цес управління організаційною культурою підприємства проводити у три етапи: базовий, поточного аналізу та стра- тегічної орієнтації. Доведено взаємозв’язок етапів управління організаційною культурою з факторами внутрішнього та зовнішнього оточення підприємства. Надано рекомендації практичного застосування етапів управління організа- ційною культурою на підприємстві.
EN: The article examines the theoretical aspects of the specifics of managing the organizational culture of an enterprise. Analyzed within the framework of the functional approach, the content of the concept of "organizational culture" for the selected functions. The set of functions of the organizational culture of the enterprise has been substantiated, taking into account the degree of its influence on the interests of the participants in the socio-economic process, which are divided into two groups: functions of internal integration and functions of external adaptation. It is proposed to understand the management of organizational culture as a conscious and deliberate improvement of any actions in the culture of an enterprise in accordance with the values and functions of internal integration and external adaptation, but in constant interaction with the internal and external environment, constantly, which are constantly changing. It has been substantiated that it is advisable to manage the organizational culture of an enterprise in three stages: basic, current analysis and strategic orientation. It is proposed to consider the values of the enterprise as the main element of the organizational culture: focus on results; employee orientation; team orientation; attention to detail; stability; innovation; aggressiveness. Other elements of the organizational culture of the enterprise have been identified: philosophy and mission of the enterprise; group norms; behavioral stereotypes; "rules of the game"; organizational climate; existing practical experience. The relationship between the stages of managing organizational culture and the factors of the internal and external environment of the enterprise has been brought. Recommendations for the practical application of the stages of managing the organizational culture of an enterprise are given.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5913
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/760
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/164-14
Appears in Collections:№ 164

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yevtushenko.pdf434,01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.