Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5292
Title: Публічні екозакупівлі: організаційно-економічні засади впровадження та здійснення
Other Titles: Рpublic eco-procurement: organizational and economic fundamentals of implementation and execution
Authors: Халіна, Вероніка Юріївна
Khalina, Veronika
Буцький, В'ячеслав Олександрович
Butskyi, Vyacheslav
Крицька, К. С.
Krytska, Katerina
Keywords: публічні закупівлі
екозакупівлі
сталий розвиток
стан довкілля
public procuremen
eco-procurement
sustainable development
environmental conditions
Issue Date: Feb-2020
Citation: Халіна В. Ю. Публічні екозакупівлі: організаційно-економічні засади впровадження та здійснення / В. Ю. Халіна, В. О. Буцький, К. С. Крицька // Економічний простір. – 2020. – № 154. – С. 56-60.
Abstract: UK: Сучасний період розвитку сфери публічних закупівель в Україні (кінець 2019 р. – початок 2020 р.) характеризується другою революцією у цій сфері, коли відбувається переформатування відносин держави та бізнесу в царині забезпечення всім необхідним за найвигіднішою ціною. З прийняттям та вступом у силу нового закону [1] розпочалась нова епоха сфери публічних закупівель в Україні. Все це привело до зміни парадигми здійснення публічних закупівель загалом. Гармонізація законодавства та нормативної бази з європейськими стандартами потребує генерації нових підходів та форм взаємодії державних замовників та бізнесу як учасника закупівельних процесів. Реформування системи публічних закупівель дало поштовх до перегляду концепції ведення бізнесу, з одного боку, та до зміни ставлення державних замовників до процесу закупівель загалом і визнання необхідності економії бюджетних коштів та проведення тендерів зокрема, з іншого боку. Крім того, впровадження концепції сталого розвитку в основні нормативні документи, які формують подальший курс України до змін, дає підстави закріплювати ці принципи в закупівельній діяльності державних замовників. Екозакупівлі покликані зробити споживання більш екологічним, отже, якіснішим, а також спонукати бізнес виробляти продукцію, яка відповідає цим критеріям. Таким чином, постає необхідність розроблення механізму впровадження екозакупівель, який буде адаптовуваним та зрозумілим для всіх учасників закупівельного процесу. Нині будівництво визнане однією з пріоритетних галузей для впровадження публічних екозакупівель. Це відбувається тому, що будівництво здійснює низку шкідливих впливів на довкілля, а саме велике споживання енергії та води, матеріали, що використовуються, будівельні відходи, якість повітря, шум і рух транспорту. Всі ці екзогенні фактори нівелюються завдяки публічним екозакупівлям. Особливо важливо враховувати повний життєвий цикл продукту або послуги. Щодо товарів зазвичай враховується процес виробництва, а також термін придатності й можливість утилізації після завершення терміну придатності. З огляду на вищесказане предметом дослідження статті будуть публічні екозакупівлі саме у сфері будівництва.
EN: The current period of public procurement development in Ukraine (late 2019 – early 2020) is characterized by the second revolution in this area, when the reforming of relations between the state and business in the sphere of providing everything necessary at the most favorable price. With the adoption and entry into force of the new law [1], a new era of public procurement began in Ukraine. All this has changed the paradigm of public procurement as a whole. Harmonization of legislation and regulations with European standards requires the generation of new approaches and forms of interaction between government customers and business as a participant in the procurement process. Reforming the public procurement system has given impetus to a revision of the concept of doing business, on the one hand, and, on the other, to changing the attitude of public procurers to the procurement process as a whole and recognizing the need for budget savings and tendering in particular. In addition, the introduction of the concept of sustainable development into the main normative documents, which form the further course of Ukraine for changes, gives grounds to consolidate these principles in the procurement activities of government customers. Eco-purchases are intended to make consumption more environmentally friendly and, consequently, better, and to encourage businesses to produce products that meet these criteria. Thus, there is a need to develop an eco-procurement implementation mechanism that is adaptable and understandable to all participants in the procurement process. To date, construction has been recognized as a priority area for the implementation of public eco-procurement. This is because construction has a number of harmful effects on the environment, namely: high energy and water consumption, materials used, construction waste, air quality, noise and traffic. All these exogenous factors are offset by public eco-procurement. It is especially important to consider the full life cycle of a product or service. In the case of goods, the manufacturing process, as well as the shelf life and the possibility of disposal after the expiry date are usually taken into account. Based on the above, the subject of the study of this article will be public eco procurement in the field of construction.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5292
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/issue/view/26
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/154-10
Appears in Collections:№ 154

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Khalina.pdf612,27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.